SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śpiew lub instrument II MJ - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śpiew lub instrument II MJ
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-3-ŚpiewIns MJ-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dla instrumentalistów:

[1] Praca nad brzmieniem [2] Rozwijanie możliwości technicznych i artykulacyjnych w grze na instrumencie, [3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu,
[4] Przedstawienie studentowi możliwości praktycznego zastosowanie skal muzycznych na przykładzie różnych progresji akordowych [5] Rozwijanie umiejętności gry a’vista
[6] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej

Dla wokalistów
[1] Zapoznanie studenta z podstawowymi technikami przydatnymi w wokalistyce jazzowej. [2] Rozwijanie wrażliwości muzycznej studenta w procesie realizacji wybranego repertuaru i wykorzystywanie jego wiedzy i umiejętności do samodzielnej pracy twórczej. [3] Zapoznanie się z szeroko pojętą literaturą muzyczną związaną z obszarem studiów. [4] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu oraz frazowania właściwego dla muzyki jazzowej. [5] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej.

Wymagania wstępne

Zaliczenie II semestru studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.

 

Zakres tematyczny

Dla instrumentalistów:

Zakres tematyczny uwarunkowany jest poziomem zaawansowania studenta i wyborem instrumentu. Wśród istotnych zagadnień znajdują się m.in: [1] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I [3] Opanowanie techniczne fragmentów wybranych przez pedagoga solowych partii improwizowanych [4] ćwiczenia artykulacyjne stanowiące podstawę do samodzielnej interpretacji utworów jazzowych w odniesieniu do stylistyki.

 

Dla wokalistów: 

[1] Analiza metod zapoznawania się z elementami utworu muzycznego (melodia, metrum, tempo, tonacja, harmonia, ogólny charakter utworu). [2] Prawidłowy, odpowiadający indywidualnym potrzebom studenta, wybór tonacji utworów. [3] Umiejętność sprecyzowania docelowej formy utworu oraz jej zapis. [4] Umiejętność wykorzystywania prawidłowej emisji głosu w repertuarze. [5] Wybór repertuaru odpowiadającego możliwościom wokalnym i ogólnemu poziomowi wiedzy muzycznej studenta. [6] Praca nad własnym repertuarem (pisanie tekstów i muzyki, aranżowanie utworów na większe i mniejsze składy z uwzględnieniem backing vocals).

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne z pedagogiem prowadzącym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia semestru jest udział studenta w zajęciach i jego indywidualna praca nad zagadnieniami realizowanymi na zajęciach.

Literatura podstawowa

The New Jazz Real Book – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3)

Other books depending on the instrument

Literatura uzupełniająca

FORTEPIAN:

  • M. Levine: Jazz Piano
  • B. Dobbins: Contemporary Pianist
  • J. la Porta: Jazz Articulation
  • M. Levine- Jazz Theory
  • Transkrypcje solówek: B. Evans, Ch. Corea, H. Hancock, Mc Coy Tyner, D. Brubeck, B. Powell, Th. Monk
  • A. Loverne: Tones of runs

GITARA:

  • Charlie Parker: Omnibook
  • John Scofield: On Improvisation
  • Joe Pass: Jazz Lines
  • John Scofield: Jazz – Funk Guitar tom 1 i 2
  • Marek Bliziński: Gitara Jazzowa
  • The New Real Book: tom 1,2 i 3
  • Andrzej Góralski: Gitara Elektryczna
  • William G. Lewitt: Reading Studies for Guitar tom 1 i 2

TRĄBKA

  • Charles Colin: Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972,
  • Nicolas Slonimski: Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974
  • Charlie Parker Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978

PUZON

  • Kleinhammer Edward: The Art of Trombone Playing
  • Belwin Master, Trombone Intermediate, Volume 1: Trombone Duets
  • Belwin Master, Trombone Advanced, Volume 1: Trombone Duets
  • Mike Svoboda, The Technicques of Trombone Playing

SAKSOFON

  • The Blues Jazz Tenor Solos Transcribed & Edited by Trent Kynaston
  • David Liebman: Developing Personal Saxophone Sound
  • Jerry Bergonzi: Inside Improvisation Series. Vol.1 “ Melodic Structures “
  • Cannonball Adderley – 20 Solos. Transcribed by Hunt Butler
  • The Artistry of John Coltrane. Transcribed by Don Sicler. Edited by Bobby Porcelli
  • Coltrane : A Players Guide to His Harmony: Walt Weiskopf & Ramon Ricker
  • Sigurd M. Rascher – Four Octav Saxophone Range. Top Tones
  • 15 Tenor Solos transcribed by Brian Pendleton
  • Charlie Parker: Omnibook, publisher: Michel H. Goldsen, 1978

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • E.Storch: Etiudy
  • Franz Simandl: Gradus ad Parnasum
  • J.Hrabe: 86 etiudes
  • J.J. Johnson: Exercises and etudes for bass clef
  • John Goldsby: Jazz book
  • Mike Richmond: Modern Walking Bass Technique
  • Paul Chambers-solos
  • R.Kreutzer: Etiudy
  • Ron Carter: Bass lines
  • Rufus Reid: Bass lines
  • Todd Collman: Bass Tradition
  • Tyrone Wheeler: Bass lines

PERKUSJA:

  • The New Real Book, Dave Weckl: Back to Basics
  • Dave Weckl: Next Step
  • Ed Thigpen: The Sound of Brushes
  • Gary Chaffee: Patterns vol. 1 – Time Functioning
  • Gary Chaffee: Patterns vol. 3 – Rhythms and Meters
  • Gary Chester: The New Breed
  • George Lawrence Stone: Stick Control” – “Accents & Rebounds
  • George Wilcoxon: 150 Rudimental Solos
  • Jack deJohnette: The Art of Modern Jazz Drumming
  • John Riley: Beyond Bop Drumming
  • John S. Pratt: 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos
  • Marv Dahlgren: Drum Set Control
  • Sanford Moeller: The Moeller Book
  • Siegfried Fink: Der Kleine Trommel
  • Skip Hadden: The Beat, The Body & The Brain, Steve Houghton: Studio & Big-Band Drumming

 

Śpiew: 

1.      The New Jazz Real Book – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3), wyd. Sher Music Co., 1988.

2.      The Real Vocal Book Vol.I, "High voice", wyd. Hal Leonard Corporation, (second edition) 2015.

3.      The Real Vocal Book Vol.II, "Low voice", wyd. Hal Leonard Corporation, 2008.

4.       "Starsi Panowie Dwaj", Piosenki Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory w opracowaniu Bogdana Hołowni, wyd. HoBo Records 2008.

5.       "Andrzej Zaucha Song Book vol. I", opr. Janusz Szrom, wyd. Akademia Teatralna im A. Zelwerowicza w Warszawie, 2017. 

6.       "Elementy techniki wokalnej", Wiktor Bregy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1974

7.       "Mówię i śpiewam świadomie" ,  Bogumiła Tarasiewicz, Kraków 2006

8.      "Uczymy się śpiewać", Halina Sobierajska, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1972

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paulina Gołębiowska (ostatnia modyfikacja: 17-05-2023 17:58)