SylabUZ

Generate PDF for this page

Techniki aktorskie - course description

General information
Course name Techniki aktorskie
Course ID 03.2-WA-EASMD-TAkt-S23
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Maciej Straburzyński, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną dotyczącą technik aktorskich. Przegląd technik aktorskich stosowanych w klasycznym i rozrywkowym teatrze muzycznym.

Prerequisites

Znajomość podstaw teoretycznych dotyczących teatru muzycznego.

Scope

1. Teatr – definicja.

2. Pochodzenie teatru.

3. Funkcja rozrywkowa teatru.

4. Funkcja edukacyjna teatru.

5. Funkcja terapeutyczna, teatr jako sztuka.

6. Zarys historii aktorstwa do końca XIX w.

7. Technika Stanisławskiego - wstęp.

8. Technika Stanisławskiego a teatr muzyczny.

9. Znaczenie Stanisławskiego dla aktorstwa współczesnego.

10. Spadkobiercy Stanisławskiego - Czechow, Strasberg.

11. Teoria aktorska Brechta.

12. Filozofia teatru Grotowskiego.

13. Wybór techniki aktorskiej.

14. Piosenka aktorska a technika aktorska.

15. Interpretacja aktorska utworu muzycznego.

Teaching methods

Wykład, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.

 

Recommended reading

  1. Stanisławski K., Praca aktora nad rolą: materiały do książki, przeł. i przyp. opatrzył Jerzy Czech, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego, 2011.

  2. Stanisławski K., Praca nad sobą i swoim twórczym przeżywaniem, przeł. i przyp. opatrzył Jerzy Czech, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego, 2010.

  3. Stanisławski K., Praca nad sobą i swoją techniką wykonawczą, przeł. i przyp. opatrzył Jerzy Czech, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego, 2010.

  4. Brecht B., Wartość mosiądzu, wybór, układ i noty Werner Hecht ; przekł. zespołowy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe,
    Warszawa 1975.

  5. Grotowski J., Teksty zebrane, zespół red. Agata Adamiecka-Sitek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012.
     

Further reading

1. Allardyce N., Dzieje dramatu, T. 2Od Ajschylosa do Annouilha, Warszawa 1983. ​

2. Berthold M., Historia teatru, D. Żmij-Zielińska (tłum.), Warszawa 1980.

3. Historia teatru, red. J.R. Brown, Warszawa 2007.

Notes


Modified by dr hab. Maciej Straburzyński, prof. UZ (last modification: 19-04-2023 14:55)