SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy prowadzenia zespołów z metodyką |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-2-PPZ-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
[1] Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania grupy muzyków jako zespołu, problematyką i metodyką pracy dyrygenta. [2] Zdobycie doświadczeń w komunikacji oraz umiejętności pracy i kierowania większą grupą ludzi. [3] Nabycie umiejętności prowadzenia zespołów muzycznych o profilu jazzowym z uwzględnieniem problemów wykonawczych oraz sposobów ich rozwiązywania. [4] Nauka planowania pracy zespołu, przygotowywania i realizacji zajęć z uwzględnieniem metodyki.
Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu w 5 semestrze studiów.
Kontynuacja:
[5] Zagadnienia metodyczne w aspekcie instrumentów dętych oraz sekcji w orkiestrze typu big band (saksofony - vibrato, efekty specjalne, artykulacja, ćwiczenia; blacha - vibrato, efekty specjalne, artykulacja, tłumiki, ćwiczenia)
[6] Problemy wykonawcze zawarte w partyturach jazzowych przeznaczonych na big band – analiza wybranych aranżacji, koncepcja wykonawcza.
[7] Opracowanie ćwiczeń na podstawie problemów wykonawczych w wybranych aranżacjach.
[8] Partytura i podstawy opracowania Conductor Guide na podstawie wybranych aranżacji na big band.
[9] Konspekt zajęć.
Praca w grupie – wykład, prezentacja, dyskusja, ćwiczenia, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na podstawie:
INSTITUTE OF MUSIC UNIVERSITY OF ZIELONA GÓRA PRESENTS BIG BAND SERIES, vol. 1-8, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2018-2021.
Jaffe Andy, Jazz Harmony, Advance Music 1996.
Kuzmich John Jr., Bash Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, Inc. West Nyack, New York 1984.
Levine Mark, The jazz theory book, Sher Music, Petaluma 1995.
NESTICO Sammy, The Complete Arranger, Fenwood Music, Copyright 1993.
Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.
Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.
Partytury na big band wybranych kompozytorów i aranżerów m.in.: Bob Mintzer, Thad Jones, John Fedchock, Vince Mendoza, Jim McNeely, Sammy Nestico, Peter Herbolzheimer, Jerzy Szymaniuk, Bartosz Pernal, Lennie Niehaus.
Pernal Bartosz, Wybrane zagadnienia rytmiczne w kontekście pracy dyrygenta zespołów jazzowych, w:] Dyrygent. Animator – Pedagog – Artysta, red. I. Wiśniewska - Salamon, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2018.
Szymaniuk Jerzy, Dyrygent wobec zmian stylistycznych zachodzących w muzyce jazzowej, [w:] Dyrygent. Animator – Pedagog – Artysta, red. I. Wiśniewska - Salamon, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2018.
Szymaniuk Jerzy , Interpretacja polskich kolęd i pastorałek w procesie aranżacji na przykładzie partytury "Kolędy dla świata", Wyd. 2 uzup. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2015.
Szymaniuk Jerzy (red.), Nauczanie jazzu. Historia, teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2023.
Szymaniuk Jerzy, Prowadzenie zespołów „pomiędzy nutami” na przykładzie Big Bandu Uniwersytetu Zielonogórskiego, [w:] Zagadnienia prowadzenia zespołów muzycznych współczesnego rynku kultury, pod red. Izabelli Zieleckiej-Panek, Uniwersytet Śląski, Wydział Artystyczny w Cieszynie, 2019.
Szymaniuk Jerzy, Więzi między muzykami na przykładzie Big Bandu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Sposoby powstawania oraz ich rola, [w:] Więzi. Dylematy egzystencjalne, red. naukowa: Edyta Bartkowiak, Anna Dobrychłop, Paweł Prufer, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.
Terefenko Dariusz, Teoria Jazzu, PWM, Kraków 2020.
Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.
Wiskirchen George, Developmental Techniques for the Jazz Ensemble Musicians, Berklee Press Publication 1961.
Kolasiński Jerzy, Zespoły instrumentalne, PZWS, Warszawa 1972.
Krystyniak Tadeusz, Szkolne zespoły muzyczne, WSiP, Warszawa 1979.
Szaliński Antoni, Muzykowanie zespołowe, COMUK 1971.
Pawelec Zbigniew, Praca dyrygenta - kapelmistrza z amatorską orkiestrą dętą, PZCHiO, Oddz. w Łodzi.
Dyrdał Andrzej, Amatorski zespół smyczkowy, COMUK, Warszawa 1979.
Kosewski Mieczysław, O prowadzeniu orkiestry dętej, COMUK, Warszawa 1986.
Zabłocki Jerzy, O prowadzeniu chóru, COMUK, Warszawa 1978.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 00:20)