SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Korepetycje wokalne/Podstawy Big-Bandu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Korepetycje wokalne/Podstawy Big-Bandu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-5-KOW/PBB-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
  • dr Bartosz Pernal
  • mgr Wojciech Pruszyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

1. Opanowanie podstawowego warsztatu niezbędnego do wykonywania zawodu wokalisty jazzowego (estradowego). 

2. Utrwalanie interpretacji utworów realizowanych w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu.

3. Nabycie umiejętności współpracy z sekcją akompaniującą.

4. Utrwalanie znajomości szeroko pojętej literatury muzycznej związanej z kierunkiem studiów, nabytej podczas ćwiczeń w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu.

5. Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną.

6. Doskonalenie warsztatu wokalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej.

7. Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą.

8. Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.

Wymagania wstępne

Zaliczenie IV semestru studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.

Zakres tematyczny

1. Analiza formalna utworów muzycznych należących do programu danego semestru.

2. Precyzowanie i określanie docelowej formy, budowy, ogólnego charakteru i tempa opracowywanego utworu oraz zapis tychże informacji.

3. Opracowywanie i świadome budowanie dynamicznej warstwy utworu muzycznego oraz jej zapis.

4. Precyzowanie instrumentarium niezbędnego do realizacji indywidualnych zamierzeń aranżacyjno-brzmieniowych studenta oraz jego wdrażanie.

5. Uwrażliwianie na rolę artykulacji solisty i zespołu akompaniującego w budowaniu charakteru wykonywanego utworu muzycznego oraz rola spójności w jej realizacji przez wszystkich członków aparatu wykonawczego.

6. Nabieranie biegłości w operowaniu głosem oraz sprawności technicznej.

8. Uwrażliwianie na prawidłową intonację podczas pracy nad repertuarem.

9. Zapoznawanie się z podstawowymi skalami niezbędnymi do poruszania się w temacie improwizacji oraz analiza metod prawidłowego odchodzenia od oryginalnej linii melodycznej opracowywanego utworu muzycznego.

10. Nabieranie umiejętności budowania strony emocjonalnej wykonywanego utworu muzycznego oraz przekazywania swoich zamierzeń pozostałym członkom zespołu muzycznego biorącym udział w wykonaniu danego utworu.

11. Uwrażliwianie na rolę artykulacji solisty i zespołu akompaniującego w budowaniu charakteru wykonywanego utworu muzycznego oraz rola spójności w jej realizacji przez wszystkich członków aparatu wykonawczego.

12. Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu.

Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:

Duke Ellington, Bill Byers, Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, John La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal oraz prace w zakresie kompozycji i aranżacji przygotowane przez studentów.

Metody kształcenia

1. Ćwiczenia praktyczne.

2. Praca nad repertuarem obowiązującym w danym semestrze.

3. Praca w dużej grupie – całość orkiestry.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Znajomości partii wokalnych (instrumentalnych) wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze.

2. Na zaliczenie ma wpływ także uczestnictwo w zajęciach oraz udziału w koncercie lub innych realizowanych pod opieką prowadzącego projektach artystycznych.

Literatura podstawowa

1. Sher Chuck, „The New Jazz Real Book” - Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3), Sher Music, Petaluma, 2005.

2. Hołownia Bogdan, "Starsi panowie dwaj", HoBo Records, 2008.

3. Zieliński Wojciech, „Piosenki Agnieszki Osieckiej” (vol. 1-10), PWM, Warszawa, 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Wiskirchen George, Developmental Techniques For The Jazz Ensemble Musicians, Berklee Press Publication, Berklee 1961.
  2. Discovery Jazz Collection: 15 Selections For Developing Jazz Ensembles, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1987.
  3. Kuzmich John Jr., Bash Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984.
  4. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.
  5. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.
  6. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.

Uwagi

Informacje dodatkowe dla studentów realizujących program wg wybranych bloków przedmiotowych:
Śpiew – w ramach przedmiotu Podstawy big bandu studenci nabywają umiejętność współpracy z dużą orkiestrą typu big band
Kompozycja i aranżacja – studenci mają możliwość praktycznej realizacji [lub wykonania] autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji
Songwriting – studenci mają możliwość realizacji autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji
Produkcja muzyczna – przedmiot Podstawy big bandu stwarza możliwości warsztatowe w zakresie realizacji dźwięku, rejestracji, produkcji i miksu materiału dźwiękowego.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 22:29)