SylabUZ
Course name | Music Presentation and Criticism Seminar |
Course ID | 03.2-WA-JiMEP-SPKM-Ć-S14_genHM1LA |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2023/2024 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
- zapoznanie ze sposobami funkcjonowania komentarza słownego w różnych formach prezentowania muzyki,
- opanowanie wiedzy estetycznomuzycznej w zakresie niezbędnym w działalności prelegenta,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prelekcji (formy prelekcji, uwarunkowania odbioru muzyki) - przygotowanie do praktycznej realizacji różnych form publicznego komentowania muzyki.
Zaliczenia z przedmiotów: historia muzyki, literatura muzyczna, zasady muzyki, instrumentoznawstwo z akustyką.
1. Felieton
2. Recenzja płyty
3. Relacja z koncertu
4. Wywiad
5. Krytyk na konkursie, inne formy publicystyki muzycznej
6. Publicystyka muzyczna w prasie lokalnej
7. Scenariusz i prowadzenie koncertu
9. Różne formy prelekcji
Seminarium, konwersatorium, wykład problemowy, metoda projektu.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obecność i aktywność na zajęciach.
W zakresie prelekcji o muzyce:
W zakresie krytyki muzycznej:
Ocena semestralna wynika z ocen uzyskiwanych na zajęciach oraz z ocen za poszczególne projekty. Kryteria oceny tekstów, prelekcji, scenariusza i programu: tytuł koncertu, język, forma, poprawność merytoryczna, dobór repertuaru, oryginalność ujęcia.
1. K.Bula, Jak mówić o muzyce? Vademecum komentatora muzycznego, W-wa 1991;
2. M. Stokowska, Grzechy i grzeszki prelegentów, Poradnik Muzyczny 1967/10;
3. M.Dziadek, Polska krytyka muzyczna w latach 1890-1914. Koncepcje i zagadnienia, Katowice 2002, s. 11-36
4. R.Ciesielski, Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej Dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2005, s. 10-43
5. S.Jarociński, Antologia polskiej krytyki muzycznej XIX i XX wieku, Kraków 1955
1. R.Ciesielski, Muzyka w „Muzyce” - o tożsamość muzyki w edukacji estetycznej, w: Edukacja artystyczna wobec przemian…, red. L.Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002;
2. R.Ciesielski, Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji czyli o „ucieczce od muzyki” (rekonesans podręcznikowy), w: Filozofia muzyki. Studia, red. K. Guczalski, Kraków 2003;
3. M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, W-wa 1990;
4. W.Worożańska, Trema – definicja i metody jej pokonywania, w: Prace Zakładu Pedagogiki Muzycznej UŁ, z. 7, red. J.Pałka, Łódź 2003,
5. L.Markiewicz, Sekrety prelegenta, Poradnik Muzyczny 1963/ 9, 10, 11;
6. E.Kofin, Funkcje prelekcji muzycznej jako łącznika między dziełem, wykonawcą a odbiorcą, Poradnik Muzyczny 1981/6;
7. T.Misiak, Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, Muzyka 1985/2;
8. T.Misiak, Estetyczne i społeczne przesłanki kulturowych wzorów recepcji muzycznej, Muzyka 1987/2;
9. W.Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002
10. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2004
11. J.Sobczak, Prawo prasowe, Warszawa 2000 [s. 254-267].
12. M.Komorowska, Polska prasa muzyczna w okresie 1945-2000, Warszawa 2001
13. Dyskusja panelowa. Recepcja muzyki w mediach regionalnych, w: Muzyka i media na Pomorzu i Kujawach, red. V.Przech, Bydgoszcz 2003, [s. 201-229]
14. Prasa, radio i telewizja w Polsce, Warszawa 2001
Modified by dr Stanisław Leśniewski (last modification: 23-05-2023 22:39)