SylabUZ

Generate PDF for this page

Music Presentation and Criticism Seminar - course description

General information
Course name Music Presentation and Criticism Seminar
Course ID 03.2-WA-JiMEP-SPKM-Ć-S14_genHM1LA
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Stanisław Leśniewski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

- zapoznanie ze sposobami funkcjonowania komentarza słownego w różnych formach prezentowania muzyki,

- opanowanie wiedzy estetycznomuzycznej w zakresie niezbędnym w działalności prelegenta, 

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prelekcji (formy prelekcji, uwarunkowania odbioru muzyki) - przygotowanie do praktycznej realizacji różnych form publicznego komentowania muzyki.

Prerequisites

Zaliczenia z przedmiotów: historia muzyki, literatura muzyczna, zasady muzyki, instrumentoznawstwo z akustyką.

Scope

1. Felieton
2. Recenzja płyty
3. Relacja z koncertu
4. Wywiad
5. Krytyk na konkursie, inne formy publicystyki muzycznej
6. Publicystyka muzyczna w prasie lokalnej
7. Scenariusz i prowadzenie koncertu
9. Różne formy prelekcji

Teaching methods

Seminarium, konwersatorium, wykład problemowy, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność i aktywność na zajęciach.

W zakresie prelekcji o muzyce:

  1. Prowadzenie koncertu/popisu studenckiego w IM UZ lub w środowisku lokalnym.
  2. Pozytywna ocena autorskiego scenariusza koncertu.
  3. Pozytywna ocena programu koncertowego.

W zakresie krytyki muzycznej:

  1. przygotowanie krótkiego felietonu o tematyce muzycznej (max. 1600 znaków, na drugie zajęcia)
  2. przygotowanie tekstów o tematyce muzycznej (wybierz 2 z: recenzja płyty, relacja z koncertu, wywiad, inna forma publicystyki muzycznej)
  3. analiza tekstów krytycznomuzycznych (wybrane gatunki)

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskiwanych na zajęciach oraz z ocen za poszczególne projekty. Kryteria oceny tekstów, prelekcji, scenariusza i programu: tytuł koncertu, język, forma, poprawność merytoryczna, dobór repertuaru, oryginalność ujęcia.

Recommended reading

1. K.Bula, Jak mówić o muzyce? Vademecum komentatora muzycznego, W-wa 1991;

2. M. Stokowska, Grzechy i grzeszki prelegentów, Poradnik Muzyczny 1967/10; 

3. M.Dziadek, Polska krytyka muzyczna w latach 1890-1914. Koncepcje i zagadnienia, Katowice 2002, s. 11-36

4. R.Ciesielski, Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej Dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2005, s. 10-43

5. S.Jarociński, Antologia polskiej krytyki muzycznej XIX i XX wieku, Kraków 1955

 

Further reading

 

1. R.Ciesielski, Muzyka w „Muzyce” - o tożsamość muzyki w edukacji estetycznej, w: Edukacja artystyczna wobec przemian…, red. L.Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002;

2. R.Ciesielski, Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji czyli o „ucieczce od muzyki” (rekonesans podręcznikowy), w: Filozofia muzyki. Studia, red. K. Guczalski, Kraków 2003;

3. M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, W-wa 1990;

4. W.Worożańska, Trema – definicja i metody jej pokonywania, w: Prace Zakładu Pedagogiki Muzycznej UŁ, z. 7, red. J.Pałka, Łódź 2003,

5. L.Markiewicz, Sekrety prelegenta, Poradnik Muzyczny 1963/ 9, 10, 11;

6. E.Kofin, Funkcje prelekcji muzycznej jako łącznika między dziełem, wykonawcą a odbiorcą, Poradnik Muzyczny 1981/6;

7. T.Misiak, Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, Muzyka 1985/2;

8. T.Misiak, Estetyczne i społeczne przesłanki kulturowych wzorów recepcji muzycznej, Muzyka 1987/2;

9. W.Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002

10. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2004

11. J.Sobczak, Prawo prasowe, Warszawa 2000 [s. 254-267].

12. M.Komorowska, Polska prasa muzyczna w okresie 1945-2000, Warszawa 2001

13. Dyskusja panelowa. Recepcja muzyki w mediach regionalnych, w: Muzyka i media na Pomorzu i Kujawach, red. V.Przech, Bydgoszcz 2003, [s. 201-229]

14. Prasa, radio i telewizja w Polsce, Warszawa 2001

Notes


Modified by dr Stanisław Leśniewski (last modification: 23-05-2023 22:39)