SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie bioniczne i laboratorium 3D - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie bioniczne i laboratorium 3D
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PBL3D- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Owsian
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie umiejętności zbierania i analizowania informacji potrzebnych do realizacji projektu, przełożenie ich na zapis graficzny. 
Na bazie dokonanej analizy i syntezy informacji wykonanie odręcznych szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych oraz  makiety w określonej skali.

 

Wymagania wstępne

Wiedza na poziomie licealnym z następujących przedmiotów:
biologii, geografii, matematyki, fizyki.

Zakres tematyczny

Proces projektowy rozpoczyna się od  zbierania i analizowania informacji dotycząca podjętego tematu. 
W następnym powstają szkice i rysunki kilku koncepcji rozwiązania.
Zadanie kończy się opracowaniem projektowym zrealizowanym w formie makiety.

Przykładowe zagadnienia podejmowane podczas ćwiczeń projektowych :

- symetria i asymetria wśród form organicznych

- prefabrykacja śród form organicznych 

- projekt mebla modułowego, wielofunkcyjnego

- projekt organicznej formy przestrzennej/ małej architektury z wykorzystaniem materiału recyklingowego

 

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia z przedmiotu Projektowanie bioniczne i laboratorium 3D mają charakter indywidualnych korekt projektu opracowanego w domu  oraz przeprowadzone są w formie warsztatów projektowo-realizacyjnych. 
I etap: podanie tematu ćwiczenia jego omówienie (burza mózgów, dyskusja). 

II etap: warsztaty projektowo-realizacyjne w ramach harmonogramu zajęć.
III etap: dyskusja na temat procesu projektowego, burzy mózgów dotycząca inspiracji (moodboard) .

IV etap: realizacja ćwiczeń semestralnych, rysunki techniczne w określonej skali, model przestrzenny z indywidualnie wybranych materiałów( tektura, drut, materiały drewnopochodne, drewno naturalne tworzywo sztuczne, model zrealizowany za pomocą drukarki 3d).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Bezwzględna obecność na zajęciach, warsztatach projektowo- realizacyjnych. 

 Realizacja wszystkich zadanych ćwiczeń.
 Zaliczenie z oceną.

Literatura podstawowa

  1. Watson J., Lo-TEK. Design by Radical Indigenism", Taschen
  2.  Pawlyn M., Biomimicry in Architecture, RIBA Publishing, 2016
  3. Tkacz E.,Borys P. Bionika, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  4. Vogel S., Cats' Paws and Catapults: Mechanical Worlds of Nature and People. Norton & co., New York 2000
  5. Lebiediew J.S., Architektura i Bionika, Arkady, Warszawa, 1983
  6. Bober T., Biomechanika układu ruchu człowieka,  
  7. Zawadzki J., Katedra Biomechaniki Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław, 2006
  8. Chalifman J., I owady są architektami, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1996
  9. Kosińska M., Biologia Spojrzenie na życie i biosferę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura uzupełniająca

1. Samek A., Bionika, wiedza przyrodnicza dla inżynierów, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2012

2. Dreszer W., Od Bioniki do Krajobrazu, refleksje nad dydaktyką artystyczną, Wydawnictwo Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Owsian (ostatnia modyfikacja: 05-06-2023 16:59)