SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie urbanistyczne I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie urbanistyczne I
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-A.1PU-I- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ
  • prof. dr hab. inż. arch. Waldemar Marzęcki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy

Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej.

W zakresie umiejętności

Celem w zakresie umiejętności jest przekazanie niezbędnego zakresu wiedzy technicznej potrzebnej do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej. Celem jest również nauczenie studenta przeprowadzania analiz urbanistycznych istniejącego stanu zagospodarowania miejskiego oraz jego oceny pod względem funkcjonalno-przestrzennym, społeczno-środowiskowym i estetyczno-technicznym. Celem jest również nabycie umiejętności właściwego formułowania urbanistycznych wniosków projektowych.

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych

Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnego poszerzania wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnych i zespołowych zadań projektowych uwzględniających kulturowe znaczenia  urbanistyki z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

PROJEKT U1: Zespół zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w obszarze podmiejskim.

PROJEKT U2: Mały zespół zabudowy mieszkaniowej w krajobrazie miejskim

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie architektoniczne III

Celem projektu jest opracowanie koncepcji zabudowy terenu przeznaczanego na zespół zabudowy jednorodzinnej z usłu­gami, przestrzenią publiczną, zielenią i komunikacją. W  część teoretycznej studenci zapoznają się z teorią kompozycji urbanistycznej. Poznają podstawowe pojęcia i definicje urbanistyczne dotyczące dokumentacji urbanistycznej, w tym głównych elementów zagospodarowania terenu. Zostanie omówiona również klasyfikacja i charakterystyka obiektów zabudowy jednorodzinnej : wolnostojących, bliźniaczych, szeregowych i małych domów mieszkalnych.

PROJEKT U1: Zespół zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w zabudowie podmiejskiej

PROJEKT U2: Mały zespół zabudowy mieszkaniowej w krajobrazie miejskim.

Studenci opracują projekty urbanistyczne zespołów zabudowy jednorodzinnej w grupach 3-4 osobowych.

Część wprowadzająca do opracowania projektu

  1. Omówienie harmonogramu planowanych zadań projektowych oraz podział na grupy projektowe.
  2. Wycieczka do Szczecina celem zwiedzenia osiedla zabudowy jednorodzinnej Pogodno, zrealizowanego w duchu idei miasta ogrodu Ebenezera Howarda.

Część analityczna opracowania projektowego:

  1. Wykonanie w grupach projektowych szczegółowej inwentaryzacji urbanistycznej terenu objętego projektem wraz z najbliższym otoczeniem i przeprowadzenie jej waloryzacji.
  2. Wykonanie w grupach projektowych analiz funkcjonalno-krajobrazowych terenu objętego opracowaniem projektowym
  3. Przeprowadzenie na zajęciach klauzury polegającej na sporządzeniu makiet zespołów wnętrz urbanistycznych wykonanych indywidualnie przez każdego studenta z końcowym jej omówieniem przez prowadzącego.

Część zasadnicza opracowania projektowego:

  1. Na podstawie opracowań analitycznych studenci w grupach projektowych opracowują projekt urbanistyczny zespołu zabudowy jednorodzinnej z zagospodarowaniem terenu oraz niezbędnymi usługami, przekrojami, perspektywami całości zabudowy z lotu ptaka oraz wybranych wnętrz urbanistycznych z poziomu człowieka.

2. W trakcie zajęć projektowych zostaną zaprezentowane przez wszystkie grupy projektowe dwa pokazy z wykorzystaniem programu PowerPoint. Będą one miały na celu sprawdzianie stopnia zaawansowania prac projektowych. Obie prezentację będą podlegały ocenie cząstkowej, mające wpływ na ocenę ostateczną.

Metody kształcenia

Metody podające

Wykłady dotyczące podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i elementów projektowania urbanistycznego zabudowy miejskiej, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.

Metody poszukujące

Zajęcia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania inwentaryzacyjno-studialne i projektowe. Kształcenie postawy twórczej oraz poszukiwania nowych  idei projektowych z poszanowaniem ciągłości kulturowej obszaru objętego opracowaniem urbanistycznym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student poddaje się weryfikacji wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i definicji dotyczących urbanistycznych dokumentacji planistycznych i głównych elementów kształtujących przestrzeń miejską. Poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej podstawowych metod i technik analiz urbanistycznych.

 Projekt:

Student uwzględnia w końcowym zadaniu urbanistycznym zebrane i opracowane dane projektowe na poziomie poprawności oraz w stopniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych i przedstawia do weryfikacji wspólnie opracowany z zespołem projektowym  projekt zespół zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w obszarze podmiejskim.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Aleksander C.: „ Język wzorów. Miasto, budynki, konstrukcje”, GWP, Gdańsk 2008.

Böhm A.: „ Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu o czynniku kompozycji”, Politechnika Krakowska, Kraków 2006.

Czarnecki W.: „Planowanie miast i osiedli”, PWN, Warszawa 1970.

Malisz S.: „Zarys kształtowania układów osadniczych”, ARKADY, Warszawa 1981.

Małachowicz E.: „Ochrona środowiska kulturowego”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1988.

Mironowicz I., Ossowicz T.:” Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego” , Wrocław 1997.

Płaszewski T.: „Kształtowanie przestrzennego środowiska człowieka”, PWN, Warszawa 1983.

Praca zbiorowa: „Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym”, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.

Ostrowski W.: „Urbanistyka współczesna”, ARKADY, Warszawa 1975.

Ostrowski W.: „Zespoły zabytkowe w urbanistyce”, Warszawa 1980.

Schneider-Skalska G.: „Kształtowanie zdrowego środowiska miejskiego” Politechnika Krakowska, Kraków 2004.

Szponer A.: „Fizjografia urbanistyczna”, PWN, Warszawa 2003.

Wejchert K.: „Elementy kompozycji urbanistycznej”, ARKADY, Wyd. 2, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

Gzell S.,(red.) Architektura Urbanistyka Nauka.

Pokorski J., Siwiec A.: „Kształtowanie terenów zieleni”, WSiP, 1977.

Praca zbiorowa: „Miasto ogród. Sto lat rozwoju idei”, DWN, Wrocław 1999.

Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.

Praca zbiorowa: „Sztuka ogrodów w krajobrazie miasta”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1997.

Praca zbiorowa: „Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji”, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa 2003.

Strabel W.: „Studia i plany zagospodarowania przestrzennego”, PWSZ, Nysa 2009.

Praca zbiorowa: Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.

Praca zbiorowa: Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju, PKE, Wrocław 2001

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. arch. Waldemar Marzęcki (ostatnia modyfikacja: 15-06-2023 13:42)