SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie urbanistyczne II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie urbanistyczne II
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-A.1PU-II- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
  • dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ
  • prof. dr hab. inż. arch. Waldemar Marzęcki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i oznaczeniami urbanistycznymi oraz kierunkami kształtowania urbanistyki współczesnego miasta.

W zakresie umiejętności

Wykształcenie  umiejętności  w  zakresie zasad  projektowania  urbanistycznych zespołów  zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych

Kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań urbanistycznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania, uwrażliwienie na kulturotwórczy aspekt projektowania urbanistycznego.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

PROJEKT U3: Zespół zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w strukturze miasta.

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne IV

Układy zespołów zabudowy mieszkaniowej w mieście. Wpływ uwarunkowań lokalizacyjnych oraz spo­sobu ukształtowania zabudowy i zieleni osiedla na jakość życia jej mieszkańców. Geneza rozwoju osiedli mieszkaniowych. Struktura terenów osiedlowych. Infrastruktura społeczna osiedli. Typy, rodzaje i układy zabudowy mieszkaniowej w kraju i na świecie. Zasady sytuowania budynków mieszkalnych w osiedlu. Urządzenia komunikacji drogowej i infrastruktury komunalnej w osiedlu. Obiekty usługowe i zasady ich lokalizacji w osiedlu ze względu na rodzaj użytkowania i akceptowaną do nich komunikacyjną dostępność. Architektura krajobrazu w zespole mieszkaniowym.

Kompozycja architektoniczno-urbanistyczna:  współczesne  idee i  zasady kształtowania  struktury  przestrzennej  współczesnego  miasta  oraz zrównoważonego rozwoju; relacje funkcjonalno-przestrzenne  we  współczesnym  zespole  mieszkaniowym; konteksty  przestrzenne,  kulturowe,  przyrodnicze,  motywacje do kształtowania  wzajemnych  relacji  istniejących i projektowanych przestrzeni  miejskich  ze szczególnym uwzględnieniem harmonijnego rozwoju tkanki miejskiej.

PROJEKT U3: Zespół zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w strukturze miasta.

Studenci opracują projekty urbanistyczne zespołów zabudowy wielorodzinnej w grupach 3-4 osobowych.

Część wprowadzająca do opracowania projektu

  1. Omówienie harmonogramu planowanych zadań projektowych oraz podział na grupy projektowe.
  2. Wycieczka do Szczecina celem zwiedzenia osiedla zabudowy wielorodzinnej Niebuszewo, w części historycznej i współczesnej.

Część analityczna opracowania projektowego:

  1. Wykonanie w grupach projektowych szczegółowej inwentaryzacji urbanistycznej terenu objętego projektem wraz z najbliższym otoczeniem i przeprowadzenie jej waloryzacji.
  2. Wykonanie w grupach projektowych analiz funkcjonalno-krajobrazowych
  3. Przeprowadzenie na zajęciach klauzury polegającej na sporządzeniu makiet zespołów wnętrz urbanistycznych wykonanych indywidualnie przez każdego studenta z końcowym jej omówieniem przez prowadzącego.

Część zasadnicza opracowania projektowego:

1. Na podstawie opracowań analitycznych studenci w grupach projektowych opracowują projekt urbanistyczny zespołu zabudowy wielorodzinnej i zagospodarowaniem terenu oraz niezbędnymi usługami, przekrojami, perspektywami całości zabudowy z lotu ptaka oraz wybranych wnętrz urbanistycznych z poziomu człowieka.

2. W trakcie zajęć projektowych zostaną zaprezentowane przez wszystkie grupy projektowe dwa pokazy z wykorzystaniem programu PowerPoint. Będą one miały na celu sprawdzianie stopnia zaawansowania prac projektowych. Obie prezentację będą podlegały ocenie cząstkowej, mające wpływ na ocenę ostateczną.

Metody kształcenia

Metody podające

Wykłady dotyczące wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i elementów projektowania urbanistycznego zabudowy miejskiej, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.

Metody poszukujące

Zajęcia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania inwentaryzacyjno-studialne i projektowe. Kształcenie postawy twórczej oraz poszukiwania nowych  idei projektowych z poszanowaniem ciągłości kulturowej obszaru objętego opracowaniem urbanistycznym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student poddaje się weryfikacji wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i definicji dotyczących urbanistycznych dokumentacji planistycznych i głównych elementów kształtujących przestrzeń miejską. Poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej podstawowych metod i technik analiz urbanistycznych.

Projekt:

Student uwzględnia w końcowym zadaniu urbanistycznym zebrane i opracowane dane projektowe na poziomie poprawności oraz w stopniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych i przedstawia do weryfikacji wspólnie opracowany z zespołem projektowym  projekt zespół zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej w obszarze podmiejskim.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.

Bogdanowski J. (red.). Architektura krajobrazu. Warszawa – Kraków 1981

Brookes J: Projektowanie ogrodów. Warszawa 2001 [3] Calkins M., 2012, The Sustainable Sites Handbook; A Complete Guide to the Principles, Strategies and Best Practices, for Sustainable Landscapes, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.

Kadłuczka, A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kulturowymi, Kraków, 1982.

Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.

Wejchert, Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, Arkady, 1984.

Paulhans, Rosner, Rolf, Wohnhäuser: Einfamilienhäuser und Wohnungen in kleinen Siedlungen, München: Georg D. W. Callwey, 1977; wydanie polskie: Peters, Paulhans, Rosner, Rolf, Małe zespoły mieszkaniowe: domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, 1983.

 

Literatura uzupełniająca

Gzell S.,(red.) Architektura Urbanistyka Nauka.

Pokorski J., Siwiec A.: „Kształtowanie terenów zieleni”, WSiP, 1977.

Praca zbiorowa: „Miasto ogród. Sto lat rozwoju idei”, DWN, Wrocław 1999.

Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.

Praca zbiorowa: „Sztuka ogrodów w krajobrazie miasta”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1997.

Praca zbiorowa: „Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji”, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa 2003.

Strabel W.: „Studia i plany zagospodarowania przestrzennego”, PWSZ, Nysa 2009.

Praca zbiorowa: Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.

Praca zbiorowa: Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju, PKE, Wrocław 2001Peters,

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. arch. Waldemar Marzęcki (ostatnia modyfikacja: 15-06-2023 14:12)