SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna IV |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-PP-IV- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na formę, kolor i światło.
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie umiejętności wykorzystania technik plastycznych, wiedzy o barwie, kompozycji plastycznej i postrzeganiu w kreowaniu własnych idei.
Rozwijanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, odgrywającej ważną rolę w edukacji społecznej.
Zaliczenie przedmiotu Pracownia plastyczna III
Podstawowe umiejętności plastyczne
Rozwijanie umiejętności posługiwania się malarstwem, jako środkiem artystycznego wyrazu, aby - w oparciu o znajomość kompozycji, budowy formy i przestrzeni - oddać dynamikę, charakter i klimat danego obiektu poprzez wykorzystanie zmysłowego i emocjonalnego oddziaływania koloru oraz materii malarskiej.
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na strukturę, kolor i światło poprzez kształcenie umiejętności kreowania abstrakcyjnych form z wyobraźni.
Zdobycie niezbędnej wiedzy o technikach malarskich stosowanych w architekturze i urbanistyce na przykładzie prac wybitnych twórców.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi - syntetyczny szkic koncepcyjny, szkic malarski, fotografia, grafika komputerowa - jako środkami artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość zarówno kompozycji, jak i budowy formy oraz kreowania przestrzeni.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności wykorzystywania techniki cyfrowej (fotografia, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne) w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej, a także wykonania krótkiej prezentacji multimedialnej związanej z tematem zajęć.
Rozwijanie umiejętności interpretacji na płaszczyźnie zarówno kolorystycznej koncepcji architektury, jak i budowania kompozycji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie umiejętności tworzenia koncepcji plastycznej obiektu architektonicznego - podkreślającej charakter tego obiektu - w technice najlepiej oddającej zamysł architekta.
Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych koncepcji plastycznych oraz ich interpretacji w wybranej technice plastycznej np. fresk/mural, mozaika, sgraffito.
Pogłębienie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej oraz projektowej, a także pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.
Obserwacja, analiza, interpretacja, szkice koncepcyjne.
Rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym.
Kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych.
Indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa.
Podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach (minimum 80%).
Zaliczenie wszystkich ćwiczeń.
Przystąpienie do przeglądu końcowego.
Czynny udział w organizacji wystawy.
Oddanie oryginałów wszystkich prac.
Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych, obecności oraz aktywności na zajęciach.
Rzepińska M. Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009
Rzepińska M, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław, 1979
Radajewski A. Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław, 1982
Eco U. Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
Czapski J. Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2016
Hornung D. Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2009
Kandyński W. O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
Goethe J. W. Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324), wyb. i opr. Namowicz T. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981
Gombrich E. H. Sztuka i złudzenie. PIW, Warszawa, 1981
Gregory R.L. Oko i mózg. Psychologia widzenia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1971
Hochberg E. Percepcja. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970
Hollingsworth M. Sztuka w dziejach człowieka, Arkady, Warszawa, 2006
Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź, 2019
Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001
Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
-
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Czerniawska (ostatnia modyfikacja: 18-06-2023 14:30)