SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne V |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-PA-V- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
W zakresie wiedzy: opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków użyteczności publicznej, wraz z zagospodarowaniem terenu, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii IM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym, oraz w koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów.
W zakresie umiejętności: znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii BIM.
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, zwrócenie uwagi na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego
brak wymagań
PROJEKT A5 Budynki mieszkalne wielorodzinne z funkcjami uzupełniającymi.
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotów: Projektowanie urbanistyczne II, Projektowanie architektoniczno-budowlane IV, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II
W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków mieszkalnych wielorodzinnych, pokazuje przykłady zrealizowanych domów mieszkalnych wielorodzinnych, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury mieszkaniowej wielorodzinnej, studenci omawiają wielowątkowe problemy psychologiczne, przestrzenne i społeczne związane z zamieszkiwaniem w społeczności, dyskutują jakie powinny być cechy osiedli wielorodzinnych w krajobrazie otwartym oraz miejskim w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych.
Treści wykładów:
Diagnoza jakości architektury mieszkaniowej w Polsce – dyskusja. Osiedla „wielkiej płyty” i osiedla deweloperskie - dyskusja
Tradycyjna i futurystyczna architektura mieszkaniowa . Wpływ i zmiany modelu życia na kształtowanie koncepcji architektury mieszkaniowej wielorodzinnej – dyskusja
Układ, wielkość mieszkania i funkcje towarzyszące a jakość życia – dyskusja.
Co to jest PUM i jaki ma wpływ na kształtowanie formy architektury mieszkaniowej wielorodzinnej.
Zastosowanie w projektach rozwiązań proekologicznych, związanych z energooszczędnością oraz pozyskiwaniem energii z niekonwencjonalnych źródeł. Samowystarczalność jednostki mieszkaniowej.
Usytuowanie budynku na działce, program parkingowy, cechy części wejściowej do budynków wielorodzinnych, przestrzeń ogólna i komunikacja, wskaźniki.
Metody i etapy projektowania; zastosowania rozwiązań technicznych w skali architektonicznej i urbanistycznej; sposoby prezentacji i opracowania projektu architektonicznego oraz teoretycznego uzasadnienia koncepcji, Metody sporządzania opisu technicznego projektu.
Przedstawiane są zagadnienia nasłonecznienia, teorie architektoniczne i rozwiązania funkcjonalno – przestrzenne w zależności od tradycji budowlanej, kultury, warunków klimatycznych i zasobów naturalnych na przykładach z różnych części świata.
Przedstawienie sposobów i zasad wizualizacji pracy projektowej. Wybór scen. Ustawienie kamery i nawigacja. Zasady kompozycji sceny. Ustawienie światła. Definiowanie materiałów. Rendering zaawansowany – ustawienie podkładu z istniejącego terenu, mgła, światło w strefie geograficznej, rendering w nocy. Kadrowanie zwizualizowanych obrazów. Zapis wyników, drukowanie wyników, tworzenie dokumentów.
Przedstawienie sposobów i zasad przedstawienia graficznego pracy projektowej. Sposoby organizacji pracy projektowej na arkuszu. Wybór i jednorodnej grafiki przedstawienia pracy projektowej. Dobór czcionki i jej wielkości. Kolorystyka arkuszy. Graficzne sposoby zapisu informacji. Tworzenie i zapis arkuszy.
20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci uczą się programów do projektowania architektonicznego (CAD) (BIM) i wizualizacji
Tworzenie cyfrowego modelu architektoniczno-urbanistycznego
Modelowanie BIM (ARCHICAD 23):
Model Energetyczny Budynku (BEM);
Tworzenie iteracji rozwiązań kubaturowych budynku;
Tworzenie zestawień powierzchni użytkowej i kubatury bryły koncepcyjnej.
Modelowanie BIM (REVIT 2020):
Modelowanie i parametryzacja bryły koncepcyjnej;
Tworzenie iteracji rozwiązań kubaturowych budynku;
Tworzenie zestawień parametrów dla zakresu kondygnacji.
PROJEKT A5 Budynki mieszkalne wielorodzinne z funkcjami uzupełniającymi.
W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, oraz modelu cyfrowego, związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych typów domów mieszkalnych wielorodzinnych oraz opracowują projekt końcowy PROJEKT A4 wybranego rozwiązania w technice modelu cyfrowego, lub odręcznej i cyfrowej.
Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.
Zakres opracowania projektu końcowego: Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać następujące rysunki w skali jak podano wyżej: rzuty wszystkich kondygnacji, dwa przekroje, 5 elewacji z uwzględnieniem odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym. Projekt oprócz rozwiązania programu funkcjonalnego powinien zawierać czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji budynku oraz infrastruktury technicznej, a także proponowane w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.
metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form,
dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg ustaleń przez prowadzącego..
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenia częściowe poszczególnych etapów opracowania projektu w postaci opisanych zadań, na oceną: "zaliczono" lub "nie zaliczono".
Zaliczenie końcowe projektu na ocenę od 2 do 5.
Egzamin z wiedzy pozyskanej na wykładach, oraz ćwiczeniach na ocenę od 2 do 5, powiązany z prezentacją projektu semestralnego A5.
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Dudek, Mark, Architecture of Schools: The New Learning Environments, Architectural Press 2000.
Futagawa, Yukio, GA Contemporary Architecture 07 Public, GA Global Architecture 2008.
Oriol Anja Llorella, New Scandinavian Design, TeNeues 2005.
Sanoff, Henry, School Design, New York: Van Nostrand Reinhold, 1994.
Włodarczyk, Janusz, Architektura szkoły, Warszawa: Arkady, 1992
Koziński, T., Projektowanie obiektów handlowych, Warszawa 1980.
Longley,P. A., Goodchild, M. F., Maguire, D. J., Rhind, D. W., GIS. Teoria i praktyka, Warszawa 2006.
Urbański, J., GIS w badaniach przyrodniczych, domena publiczna, e-book, 2012.
Bielecka, E.,Systemy Informacji Geograficznej. Teoria i zastosowania, Warszawa 2006.
Wytyczne projektowe budynków bankowych, Instrukcje NBP.
Złowodzki, M., Technologiczne i środowiskowe projektowanie biur, Kraków 1997.
Meyerson, J., Ross, P., The XXI Century Office, NewYork 2003.
Czarnecki, J., Projektowanie obiektów bankowych, Gliwice 2005.
Judd, R., CBRE, Modern Office Standards. Polska. Wytyczne do projektowania oraz opracowywania specyfikacji współczesnych obiektów i przestrzeni biurowych, Warszawa 2016.
Karfik, V., Budynki Biurowe, Warszawa 1976.
Urbański, J., Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, Warszawa 1997.
Widacki, W.,Wprowadzenie do systemów informacji geograficznej, Kraków 1997.
Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;
Hebel, D., Heisel, F.,Wisniewska, M.H., Building from Waste: Recovered Materials in Architecture and Construction, Basel 2014.
Czsopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :
Architektura i Biznes, wyd. RAM.
Architektura, wyd. Murator.
Archivolta, wyd. Archivolta.
Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.
L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.
Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons
A10 - new European architecture”
Architectural Design
Casabella
Domus
Plan
Urbański, J., Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, Warszawa 1997.
Widacki, W.,Wprowadzenie do systemów informacji geograficznej, Kraków 1997.
Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;
Hebel, D., Heisel, F.,Wisniewska, M.H., Building from Waste: Recovered Materials in Architecture and Construction, Basel 2014.
Czsopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :
Architektura i Biznes, wyd. RAM.
Architektura, wyd. Murator.
Archivolta, wyd. Archivolta.
Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.
L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.
Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons
A10 - new European architecture”
Architectural Design
Casabella
Domus
Plan
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 01-06-2023 06:45)