SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne VI - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne VI
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PA-VI- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
  • mgr inż. arch. Mirosław Strzelecki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy:  opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków użyteczności publicznej, wraz z zagospodarowaniem terenu, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii IM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym, oraz w koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów.

W zakresie umiejętności:  znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi  do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii BIM.

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, zwrócenie uwagi na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

PROJEKT A6 Budynki użyteczności publicznej, handlu, usług, szkolnictwa i budynki biurowe, (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, licea, budynki szkól wyższych, laboratoria i centra badawcze, budynki biurowe, budynki banków, urzędów administracji, centra handlowe i usługowe; z funkcjami uzupełniającymi takimi jak stołówki, bary, restauracje, biblioteki szkolne, sale do ćwiczeń, sale konferencyjne, itp.

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków użyteczności publicznej, pokazuje przykłady zrealizowanych budynków, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury użyteczności publicznej, studenci omawiają wielowątkowe problemy psychologiczne, przestrzenne i społeczne, związane z budynkami użyteczności publicznej, w krajobrazie otwartym, oraz miejskim, w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych.

Treści wykładów:

Czym jest budownictwo użyteczności publicznej,

Przepisy prawne regulujące projektowanie budynków użyteczności publicznej.

Rodzaje budynków użyteczności publicznej,w podziale na sposoby organizacji funkcji.

Regulacje prawne oraz funkcjonalne budynków użyteczności publicznej, w zależności od ilości użytkowników i wysokość budynków. Technologia i układy konstrukcyjne budynków użyteczności publicznej.

Infrastruktura techniczna w budynkach użyteczności publicznej.

Rodzaje elementów zagospodarowania terenu w budownictwie użyteczności publicznej,. Usytuowanie budynku na działce, program parkingowy, cechy części wejściowej,

przestrzeń ogólna, komunikacja , wskaźniki.

Przedstawienie sposobów i zasad wizualizacji pracy projektowej. Wybór scen. Ustawienie kamery i nawigacja. Zasady kompozycji sceny. Ustawienie światła. Definiowanie materiałów. Rendering zaawansowany – ustawienie podkładu z istniejącego terenu, mgła, światło w strefie geograficznej, rendering w nocy. Kadrowanie zwizualizowanych obrazów. Zapis wyników, drukowanie wyników, tworzenie dokumentów.

Przedstawienie sposobów i zasad przedstawienia graficznego pracy projektowej. Sposoby organizacji pracy projektowej na arkuszu. Wybór i jednorodnej  grafiki przedstawienia pracy projektowej. Dobór czcionki i jej wielkości. Kolorystyka arkuszy. Graficzne sposoby zapisu informacji. Tworzenie i zapis arkuszy.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe wybranych przez prowadzącego elementów budynków użyteczności publicznej w technice odręcznej i cyfrowej związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych budynków użyteczności publicznej, oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKTA6 wskazanego przez prowadzącego rodzaju budynku użyteczności publicznej, w modelu cyfrowym.

Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.

Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

Zakres opracowania projektu końcowego:

Projekt powinien być wykonany w skali 1:200, zawierać  następujące  rysunki  w  skali  jak  podano  wyżej:  rzuty  wszystkich kondygnacji,  dwa  przekroje,  wszystkie elewacje  z  uwzględnieniem  odwodnienia dachu/stropodachu, wybrany detal, wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym.  Projekt  oprócz  rozwiązania  programu funkcjonalnego powinien zawierać  czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji  budynku  oraz  infrastruktury  technicznej,  a  także  proponowane  w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.

Metody kształcenia

metody podające: Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

metody poszukujące: Zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenia częściowe poszczególnych etapów opracowania projektu w postaci opisanych zadań, na oceną: "zaliczono" lub "nie zaliczono".
Zaliczenie końcowe projektu na ocenę od 2 do 5.

Egzamin z wiedzy pozyskanej na wykładach, oraz ćwiczeniach na ocenę od 2 do 5, powiązany z prezentacją projektu semestralnego A6.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Humphrey, Caroline, Vitebsky, Piers, Architektura sakralna (Sacred Architecture), Warszawa: MUZA SA, 1998. [

Kuldschun, Herbert, Rossmann, Erich, Budownictwo dla upośledzonych fizycznie (Planen und Bauen für Behinderte), Warszawa: Arkady, 1980.

Sturzebecher, Peter, Ulrich, Sigrid, Architektur für Sport: Neue Konzepte, internationale Projekte für Sport und Freizeit, Berlin: Verlag Bauwesen, 2001.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.

Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974.

Mieszkowski Z., Elementy projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa 1973.

Literatura uzupełniająca

Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;

Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;

Hebel, D., Heisel, F.,Wisniewska, M.H., Building from Waste: Recovered Materials in Architecture and Construction, Basel 2014.

Czsopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :

Architektura i Biznes, wyd. RAM.

Architektura, wyd. Murator.

Archivolta, wyd. Archivolta.

Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.

L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.

Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons

A10 - new European architecture”

Architectural Design

Casabella

Domus

Plan

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 01-06-2023 06:40)