SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie zrównoważone |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-ZRZA- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Pozyskanie wiedzy i podniesienie świadomości studentów w zakresie projektowania i wykonywania budynków z poszanowaniem otaczającego środowiska w całym cyklu ich istnienia (od pozyskania surowców do produkcji materiałów budowlanych do rozbiórki obiektu i utylizacji odpadów). Myślenie w kategoriach cyklu życia produktu, procesu budowlanego czy całego obiektu jest ważnym elementem edukacji, a umiejętności praktyczne w postaci sporządzania analiz LCA (ocena cyklu życia) staną się w najbliższych latach niezbędne w praktyce inżynierskiej, wspomagając procesy decyzyjne przy wyborze konkretnych rozwiązań.
2. Nabycie praktycznych umiejętności poruszania się w środowisku oprogramowania dostępnego na Uczelni: w celu sporządzania ocena oddziaływania na środowisko w odniesieniu do budynków z uwzględnieniem metodologii LCA.
3. Nabycie umiejętności formułowania opinii i konstruktywnej krytyki dotyczącej proponowanych rozwiązań architektonicznych i ich wpływu na środowisko, umiejętności współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role.
brak wymagań
Wykład
Pojęcie rozwoju zrównoważonego, geneza, wskaźniki. Architektura i budownictwo zrównoważone – podstawowe założenia i wyzwania. Kształtowanie zrównoważonych obiektów budowlanych, zespołów, osiedli, miasta. Myślenie w kategoriach cyklu życia (LCA). Ocena cyklu życia produktów, procesów, obiektów budowlanych. Metodologia LCA zdefiniowana w normach ISO 14040x/ - Etapy sporządzania analizy: określenie celu i zakresu, analiza zbioru wejść i wyjść, ocena wpływu, interpretacja wyników.
Laboratorium
W ramach ćwiczeń student wykonuje przykładowe projekty, zadania wskazane przez prowadzącego wykorzystując w tym celu zdobytą wiedzę i programy komputerowe (np. dostępne w pracowni komputerowej.
Przykładowe zadania:
- Analiza budynku, zespołu i osiedla wg celów rozwoju zrównoważonego Agendy 2030
- Analiza porównawcza oddziaływania na środowisko procesów produkcji i transportu na plac budowy różnych materiałów budowlanych;
- Analiza oddziaływania na środowisko przykładowej przegrody budowlanej;
- Analiza oddziaływania na środowisko prostego budynku mieszkalnego.
(zadania wg szczegółowego zakresu i harmonogramu Prowadzącego)
Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prezentacja multimedialna.
Rozwiązywanie zadań, dyskusja wyników, praca samodzielna i w grupach - kształcenie interaktywne, kreatywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny z testu przeprowadzonego po zakończeniu serii wykładów.
Progi punktowe: 50-60% - dostateczny; 61-70% - dostateczny plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry
Laboratorium:
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny ze wszystkich zadań obliczeniowych (waga 3), kolokwium (waga 2), obecności i aktywności na zajęciach (waga 1).
Ocena końcowa jest wystawiona na podstawie progów punktowych: 50-60% - dostateczny; 61-70% - dostateczny plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 19-06-2023 08:57)