SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna VI |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-PP-VI- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na formę, kolor i światło.
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie umiejętności wykorzystania technik plastycznych, wiedzy o barwie, kompozycji plastycznej i postrzeganiu w kreowaniu własnych idei.
Rozwijanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, odgrywającej ważną rolę w edukacji społecznej.
Zaliczenie przedmiotu Pracownia plastyczna V
Podstawowe umiejętności plastyczne
Kształcenie umiejętności budowania kompozycji zintegrowanych z formą architektoniczną oraz tworzenia koncepcji plastycznej obiektu architektonicznego, podkreślającej charakter tego obiektu, w technice najlepiej oddającej zamysł architekta.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi - syntetyczny szkic koncepcyjny, szkic malarski, fotografia, grafika komputerowa - jako środkami artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość kompozycji oraz budowy formy i kreowania przestrzeni.
Rozwijanie i pogłębianie umiejętności korzystania z technik cyfrowych - fotografia, animacja, film, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne - w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej.
Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności - również pod kątem opracowania własnego portfolio architektonicznego.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej oraz projektowej, a także pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.
Pogłębianie umiejętności kompozycyjnych z uwzględnieniem poszukiwań indywidualnych rozwiązań plastycznych plansz i rysunków oraz - konkursowych, dyplomowych, inwestorskich - koncepcji architektonicznych.
Obserwacja, analiza, interpretacja, szkice koncepcyjne.
Rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym.
Kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych.
Indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa.
Podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach (minimum 80%).
Zaliczenie wszystkich ćwiczeń.
Przystąpienie do przeglądu końcowego.
Czynny udział w organizacji wystawy.
Oddanie oryginałów wszystkich prac.
Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych, obecności oraz aktywności na zajęciach.
Rzepińska M. Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009
Rzepińska M, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław, 1979
Radajewski A. Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław, 1982
Eco U. Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
Czapski J. Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2016
Hornung D. Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2009
Kandyński W. O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
Goethe J. W. Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324), wyb. i opr. Namowicz T. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981
Gombrich E. H. Sztuka i złudzenie. PIW, Warszawa, 1981
Gregory R.L. Oko i mózg. Psychologia widzenia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1971
Hochberg E. Percepcja. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970
Hollingsworth M. Sztuka w dziejach człowieka, Arkady, Warszawa, 2006
Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź, 2019
Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001
Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Czerniawska (ostatnia modyfikacja: 18-06-2023 14:28)