SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia plastyczna VI - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia plastyczna VI
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PP-VI- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na formę, kolor i światło.

Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.

Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.

Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.

Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego. 

Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.

Kształcenie umiejętności wykorzystania technik plastycznych, wiedzy o barwie, kompozycji plastycznej i postrzeganiu w kreowaniu własnych idei.

Rozwijanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej.

Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, odgrywającej ważną rolę w edukacji społecznej. 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu Pracownia plastyczna V

Podstawowe umiejętności plastyczne

Zakres tematyczny

Kształcenie umiejętności budowania kompozycji zintegrowanych z formą architektoniczną oraz tworzenia koncepcji plastycznej obiektu architektonicznego, podkreślającej charakter tego obiektu, w technice najlepiej oddającej zamysł architekta.

Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi - syntetyczny szkic koncepcyjny, szkic malarski, fotografia, grafika komputerowa - jako środkami artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość kompozycji oraz budowy formy i kreowania przestrzeni.

Rozwijanie i pogłębianie umiejętności korzystania z technik cyfrowych - fotografia, animacja, film, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne - w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej.

Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności - również pod kątem opracowania własnego portfolio architektonicznego.

Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej oraz projektowej, a także pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.

Pogłębianie umiejętności kompozycyjnych z uwzględnieniem poszukiwań indywidualnych rozwiązań plastycznych plansz i rysunków oraz - konkursowych, dyplomowych, inwestorskich - koncepcji architektonicznych.

Metody kształcenia

Obserwacja, analiza, interpretacja, szkice koncepcyjne.

Rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym.

Kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych.

Indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa.

Podsumowanie wyników oraz dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach (minimum 80%). 

Zaliczenie wszystkich ćwiczeń.

Przystąpienie do przeglądu końcowego. 

Czynny udział w organizacji wystawy. 

Oddanie oryginałów wszystkich prac. 

Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych, obecności oraz aktywności na zajęciach.

Literatura podstawowa

Rzepińska M. Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009

Rzepińska M, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław, 1979

Radajewski A. Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław, 1982

Eco U. Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005

Czapski J. Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2016

Hornung D. Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2009

Kandyński W. O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996 

Goethe J. W. Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324), wyb. i opr. Namowicz T. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981

Gombrich E. H. Sztuka i złudzenie. PIW, Warszawa, 1981

Gregory R.L. Oko i mózg. Psychologia widzenia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1971

Hochberg E. Percepcja. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970

Hollingsworth M. Sztuka w dziejach człowieka, Arkady, Warszawa, 2006

Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź, 2019

Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001

Literatura uzupełniająca

Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Czerniawska (ostatnia modyfikacja: 18-06-2023 14:28)