SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne VII - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne VII
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PA-VII- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
  • mgr inż. arch. Mirosław Strzelecki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy:  opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków użyteczności publicznej sportowe i rekreacyjne, wraz z zagospodarowaniem terenu, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii IM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym, oraz w koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów.

W zakresie umiejętności:  znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi  do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii BIM.

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, zwrócenie uwagi na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

w zakresie wiedzy:   opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków i obiektów sportowo- rekreacyjnych, wraz z zagospodarowaniem terenu, uwzględniającym: współczesne normatywy, wytyczne technologiczne i ergonomiczne kształtowanie form i estetyki budynków, rozwiązania funkcjonalno- przestrzenne, wyposażenie wnętrz i stref ogólnodostępnych, otoczenie budynku z aranżacją miejsc rekreacyjnych, komunikację pieszo - rowerową, miejsc parkingowych i innych obiektów towarzyszących.  Oraz interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym, oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów,

w zakresie umiejętności:  znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi  do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o  budynku BIM, w zakresie odpowiednim do wiedzy, pozyskanej w poprzednich semestrach,

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych:   kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego.

Wymagania wstępne

Wymagania formalne - brak

Ogólna wiedza na temat interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego

Umiejętności obsługi komputera oraz oprogramowania wspomagającego projektowanie architektoniczne (Graphisoft ARCHICAD, Autodesk REVIT )

Zakres tematyczny

PROJEKT A7 Budynki użyteczności publicznej sportowe i rekreacyjne.  Wielofunkcyjne hale sportowe z zapleczem dla zawodników i medycyną sportową, kryte baseny z centrami spa, siłownie, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska, stadiony sportowe, budynki i obiekty infrastruktury turystycznej, przystanie wodne. Zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu: zewnętrzne boiska o różnych typach nawierzchni, zadaszone trybuny, korty tenisowe, stadiony lekkoatletyczne, tory kolarskie, budowle sportów wodnych, pola golfowe, tory do wyścigów samochodowych, rowerowych lub konnych, itp. Projekt obejmuje projektowanie widowni.

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem wykładów w ramach  przedmiotów Projektowanie urbanistyczne V, Projektowanie architektoniczno-budowlane VII, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku  V

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektu, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków i obiektów sportowych, pokazuje przykłady zrealizowanych obiektów użyteczności publicznej, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury użyteczności publicznej w zakresie realizowanych tematów. Omawia się metody projektowania; zastosowania rozwiązań technicznych w skali architektonicznej i urbanistycznej;  sposoby prezentacji  i  opracowania  projektu  architektonicznego  oraz  teoretycznego  uzasadnienia  koncepcji  i metody sporządzania opisu technicznego projektu.

Omawiane są także zagadnienia ergonomii, nasłonecznienia, przewietrzania, oraz ppoż. Problemy projektowania widowni, oraz teorie architektoniczne, typy przestrzenne budynków użyteczności publicznej w zależności od tradycji budowlanej i kultury, warunków klimatycznych i zasobów naturalnych na przykładach z różnych części świata, a także przykłady tego typu obiektów w ośrodkach miejskich różnej wielkości.

Przekazywana jest również wiedza z zakresu, widoczności (wykres widoczności), akustyka sali widowiskowej, ochrona sali przed zakłóceniami zewnętrznymi, napełnianie i ewakuacja sali widowiskowej.

Przedstawienie sposobów i zasad wizualizacji pracy projektowej. Wybór scen. Ustawienie kamery i nawigacja. Zasady kompozycji sceny. Ustawienie światła. Definiowanie materiałów. Rendering zaawansowany – ustawienie podkładu z istniejącego terenu, mgła, światło w strefie geograficznej, rendering w nocy. Kadrowanie zwizualizowanych obrazów. Zapis wyników, drukowanie wyników, tworzenie dokumentów.

Przedstawienie sposobów i zasad przedstawienia graficznego pracy projektowej. Sposoby organizacji pracy projektowej na arkuszu. Wybór i jednorodnej  grafiki przedstawienia pracy projektowej. Dobór czcionki i jej wielkości. Kolorystyka arkuszy. Graficzne sposoby zapisu informacji. Tworzenie i zapis arkuszy.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, oraz modelu cyfrowego, związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych typów i elementów budynku użyteczności publicznej sportu i rekreacji  oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKT A7 w technice modelu cyfrowego lub odręcznej oraz modelu cyfrowego.

Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

Zakres opracowania projektu końcowego: Projekt powinien być wykonany w skali 1:200, zawierać  następujące  rysunki  w  skali  jak  podano  wyżej:  rzuty  wszystkich kondygnacji,  dwa  przekroje,  5  elewacji  z  uwzględnieniem  odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym.  Projekt  oprócz  rozwiązania  programu funkcjonalnego powinien zawierać  czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji  budynku  oraz  infrastruktury  technicznej,  a  także  proponowane  w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.

20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci uczą się programów do projektowania architektonicznego  (CAD) (BIM) i wizualizacji

Praca zespołowa wykorzystująca BIM:

Organizacja pracy zespołu projektowego „w chmurze”;

Praca w czasie rzeczywistym przez internet (ARCHICAD + BIMcloud);

Koordynacja międzybranżowa wykorzystująca BIM;

Tworzenie i edytowanie modeli 3D instalacji MEP

Koordynacja wielobranżowa wykorzystująca wirtualny model projektu (ARCHICAD + MEP Modeler, Goodies for ARCHICAD).

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg ustaleń przez prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenia częściowe poszczególnych etapów opracowania projektu w postaci opisanych zadań, na oceną: "zaliczono" lub "nie zaliczono".
Zaliczenie końcowe projektu na ocenę od 2 do 5.

Egzamin z wiedzy pozyskanej na wykładach, oraz ćwiczeniach na ocenę od 2 do 5, powiązany z prezentacją projektu semestralnego A7.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast. Politechnika Krakowska, monografia 33, Kraków 1985.

2. Kappler H.P., Baseny kąpielowe. Arkady, Warszawa 1977.

3. Kosiński W., Organizacja przestrzenna wypoczynku weekendowego. PWN. Warszawa-Łódź 1981.

4. Majsterkiewicz T., Założenia dla projektantów stadionów, Polski Związek Lekkiej Atletyki, Komisja Obiektów i Urządzeń, Warszawa 2010,

5. Mokrzyński J., .Architektura wolnego czasu. Arkady, Warszawa 1973.

6. Mokrzyński J., Urządzenia Turystyczne. Arkady, Warszawa 1973.

7. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 1996.

8. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Politechnika Krakowska, Kraków 1994.

9. Zabłocki W., Wojciech Zabłocki Architektura, Architecture Wyd. Bosz,2007.

10. Pawlikowska – Piechotka A., Piechotka M, Dzieje obiektów sportowych w Europie. Historia architektury sportowej od czasów starożytnych do współczesnoœci. AWF Warszawa, 2017

Beranek, L., Concert Halls and Opera Houses: Music, Acoustics and Architecture, New York 2004.

Braun, K., Przestrzeń teatralna, Wrocław 1982.

Frydecki, A., Projektowanie budynków widowiskowych dla teatru, muzyki i filmu, Wrocław 1976.

Grudziński, A., Audytoria dydaktyczne, Wrocław 1979.

Hammond, M., Performing Architecture: Opera Houses, Theatres and Concert Halls for the Twenty - First Century, London 2006.

Heathcote, E., Cinema builders, New York 2001.

Izenour, G.C., Theater design, New Haven, London 1996.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 2011.

Schmolke, B., Theatres and Concert Halls: Construction and Design Manual, Berlin 2011.

 A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010

S.Doubilet/D.Boles European House Now London 1999

Thompson, G., Planning and Design of Library Buildings, Oxford 1972.

Sert, J.L., Leger, F., Giedion, S., Nine Points On Monumentality. W: Ockman, J., Eigen, E., Architecture Culture 1943-1968. A Documentary Anthology, New York 1993.

Vischer, J., Space meets status: designing workplace performance, Abingdon on Thames 2005.

Literatura uzupełniająca

1. Błądek Z., Hotele. Palladium, Wągrowiec 2001.

2. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.

Alexander, Christopher, Język wzorców, GWP, Gdańska, 2008.

Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.

Kadłuczka, A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kulturowymi, Kraków, 1982.

Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.

“Auditoria Magazine” - rocznik, http://www.ukimediaevents.com/.

ArAc-Multibook - multimedialny podręcznik do akustyki architektonicznej, 2015. www.arac-multibook.com.

Meuser, N., Construction and Design Manual. Drawing for Architects, Berlin 2016.

Oswald, A., Construction and Design Manual. Offices, Berlin 2014.

PÅlsson, K., Construction and Design Manual. Public Spaces and Urbanity. How to Design Humane Cities, Berlin 2017.

Schmolke, B., Construction and Design Manual. Theatres and Concert Halls, Berlin 2016.

Theater Buildings, https://www.e-architect.co.uk/theatre-buildings

Concert Hall Buildings,  www.e-architects.co.uk/concert_hall_buildings

Platformy architektoniczne, np.: ArchDaily | Broadcasting Architecture Worldwide, Dezeen | architecture and design magazine, ArchitekturaInfo, Architekci.PL.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 01-06-2023 06:35)