SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie detalu architektonicznego |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-PDA- 22 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta ze sposobem opracowania projektu budowlanego i wykonawczego w zakresie prostego lub złożonego obiektu architektonicznego, które jest rozwinięciem rozwiązań projektowych zawartych w architektonicznym projekcie koncepcyjnym opracowywanym na przedmiotach Projektowanie architektoniczne III, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku I , Projektowanie architektoniczno-budowlane III oraz Projektowanie architektoniczne IV, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II , Projektowanie architektoniczno-budowlane IV – obejmujące projekt zagospodarowania działki, projekt koncepcyjno-budowlany i wykonawczy, oparty na wymogach technicznych, ergonomicznych, sanitarnych, ochrony przeciwpożarowej, energetycznych i innych specjalistycznych wynikających ze specyfiki funkcji, wyposażenia i rozwiązań technicznych budynku. Wiedza ta obejmuje zasady i ramy spójnego architektonicznego opracowania projektowego ze wskazaniem na zastosowanie złożonych rozwiązań architektoniczno-budowlanych dostosowanych do poziomu skomplikowania i rangi projektowanego obiektu.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektu wykonawczego w branży architektonicznej, z elementami opracowania wielobranżowego.
3. Celem w zakresie kompetencji społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole wielobranżowym własnego rozwiązania projektowego.
brak wymagań
Projekt opracowywany jest w oparciu o wcześniej wykonany projekt koncepcyjny, budowlany lub wykonawczy na przedmiotach Projektowanie architektoniczne III (w korelacji z przedmiotami Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku I , Projektowanie architektoniczno-budowlane III) lub Projektowanie architektoniczne IV (w korelacji z przedmiotami Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II , Projektowanie architektoniczno-budowlane IV).
Szczegółowa analiza przestrzenna wybranego terenu i wykonanie projektu zagospodarowania terenu w skala 1:500 z uszczegółowieniem detali urbanistycznych, małej architektury (z opisem wszystkich elementów działki i wykonaniem rysunków detali). Wykreślenie rzutu głównego obiektu (rzut parteru), rzutów posadzek i sufitów, przekrojów, elewacji w skali 1:50 z oznaczeniem rodzaju elementów, szczegółów, detali i uwag wyjaśniających dla wykonawców projektu. Szczegółowa analiza wymogów ochrony przeciwpożarowej dla obiektu. Dobór istotnych pod względem przyszłego wykonawstwa oraz przyjętych charakterystycznych rozwiązań architektonicznych punktów węzłowych w obiekcie. Opracowanie wybranych detali rozwiązań.
Praktyczne zapoznanie studenta z etapami tworzenia wykonawczej dokumentacji projektowej, zasadami rysunku architektoniczno-budowlanego, oznaczeniami oraz opisem technologicznym dla rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych charakterystycznych dla obiektów architektonicznych o dużej złożoności.
METODY PODAJĄCE: Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;
METODY POSZUKUJĄCE: Kształcenie interaktywne i kreatywne; zajęcia projektowe, kształcenie interdyscyplinarne; kształcenie postawy twórczej; dyskusja; praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja prac projektowych według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu wykonawczego, w tym części architektonicznej, konstrukcyjnej i ogólnobudowlanej.
Zaliczenie kolokwium końcowego.
Złożenie do oceny kompletnego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z przepisami Prawa i stosownymi normami.
Ast R. Aktualne problemy budownictwa. Architektura, projektowanie, technologia, Wydawnictwo PWSZ, 2014;
Biliński T., Kucharczyk E.: Prawo budowlane z omówieniem i komentarzem- stan prawny na 1 stycznia 2016r.;
Podręcznik dla studentów kierunków: budownictwo i architektura oraz uczestników procesu budowlanego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.
Zmodyfikowane przez mgr inż. arch. Mateusz Klimek (ostatnia modyfikacja: 12-06-2023 11:33)