SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie detalu architektonicznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie detalu architektonicznego
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-PDA- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. arch. Mateusz Klimek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta ze sposobem opracowania projektu budowlanego i wykonawczego w zakresie prostego lub złożonego obiektu architektonicznego, które jest rozwinięciem rozwiązań projektowych zawartych w architektonicznym projekcie koncepcyjnym opracowywanym na przedmiotach Projektowanie architektoniczne III, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku I , Projektowanie architektoniczno-budowlane III  oraz Projektowanie architektoniczne IV, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II , Projektowanie architektoniczno-budowlane IV – obejmujące projekt zagospodarowania działki, projekt koncepcyjno-budowlany i wykonawczy, oparty na wymogach technicznych, ergonomicznych, sanitarnych, ochrony przeciwpożarowej, energetycznych i innych specjalistycznych wynikających ze specyfiki funkcji, wyposażenia i rozwiązań technicznych budynku. Wiedza ta obejmuje zasady i ramy spójnego architektonicznego opracowania projektowego ze wskazaniem na zastosowanie złożonych rozwiązań architektoniczno-budowlanych dostosowanych do poziomu skomplikowania i rangi projektowanego obiektu.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektu wykonawczego w branży architektonicznej, z elementami opracowania wielobranżowego.

3. Celem w zakresie kompetencji społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole wielobranżowym własnego rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Projekt opracowywany jest w oparciu o wcześniej wykonany projekt koncepcyjny, budowlany lub wykonawczy na przedmiotach Projektowanie architektoniczne III (w korelacji z przedmiotami Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku I , Projektowanie architektoniczno-budowlane III) lub Projektowanie architektoniczne IV (w korelacji z przedmiotami Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II , Projektowanie architektoniczno-budowlane IV).

Szczegółowa analiza przestrzenna wybranego terenu i wykonanie projektu zagospodarowania terenu w skala 1:500 z uszczegółowieniem detali urbanistycznych, małej architektury (z opisem wszystkich elementów działki i wykonaniem rysunków detali). Wykreślenie rzutu głównego obiektu (rzut parteru), rzutów posadzek i sufitów, przekrojów, elewacji w skali 1:50 z oznaczeniem rodzaju elementów, szczegółów, detali i uwag wyjaśniających dla wykonawców projektu. Szczegółowa analiza wymogów ochrony przeciwpożarowej dla obiektu. Dobór istotnych pod względem przyszłego wykonawstwa oraz przyjętych charakterystycznych rozwiązań architektonicznych punktów węzłowych w obiekcie. Opracowanie wybranych detali rozwiązań.

Praktyczne zapoznanie studenta z etapami tworzenia wykonawczej dokumentacji projektowej, zasadami rysunku architektoniczno-budowlanego, oznaczeniami oraz opisem technologicznym dla rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych charakterystycznych dla obiektów architektonicznych o dużej złożoności.

Metody kształcenia

METODY PODAJĄCE:  Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

METODY POSZUKUJĄCE: Kształcenie interaktywne i kreatywne; zajęcia projektowe, kształcenie interdyscyplinarne; kształcenie postawy twórczej; dyskusja; praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja prac projektowych według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu wykonawczego, w tym części architektonicznej, konstrukcyjnej i ogólnobudowlanej.

Zaliczenie kolokwium końcowego.

Złożenie do oceny kompletnego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z przepisami Prawa i stosownymi normami.

Literatura podstawowa

  • PN-B-01025:2004 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
  • PN-B-01027:2002 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu;
  • PN-B-01029:2000 Rysunek budowlany – Zasady wymiarowania na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
  • PN-ISO 9836: 1997 Właściwości użytkowe w budownictwie – Określanie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych;

 

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U.2023 r. z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (z późniejszymi zmianami); 
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (t.j. Dz.U. z 2022 r. ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2022 r. ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 września 2021r. w sprawie uzgadniania projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego, projektu technicznego oraz projektu urządzenia przeciwpożarowego pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. 2021r. ze zm.)

 

  • Praca zbiorowa red. Dregen M., Bezpieczeństwo pożarowe. Znowelizowane warunki techniczne budynków – dział VI, Wyd. Polcen, 2018;
  • Malec T., Projektowanie architektoniczne. Wprowadzenie do zawodu architekta Wyd. Helion Gliwice,2018
  • Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo Architektoniczne i Wydawnictwo Markiewicz, 2018;

Literatura uzupełniająca

Ast R. Aktualne problemy budownictwa. Architektura, projektowanie, technologia, Wydawnictwo PWSZ, 2014;

Biliński T., Kucharczyk E.: Prawo budowlane z omówieniem i komentarzem- stan prawny na 1 stycznia 2016r.;

Podręcznik dla studentów kierunków: budownictwo i architektura oraz uczestników procesu budowlanego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016. 

Uwagi

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez mgr inż. arch. Mateusz Klimek (ostatnia modyfikacja: 12-06-2023 11:33)