SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozofia architektury i dyskurs architektoniczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozofia architektury i dyskurs architektoniczny
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-FADA- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z refleksją estetyczną związaną z ważnymi współczesnymi nurtami filozoficznymi

Umiejętności w zakresie podejmowania dyskusji w środowisku fachowym, w odniesieniu do dorobku współczesnej architektury i do interpretacji własnych dzieł

Kształcenie kompetencji prowadzenia dialogu w środowisku międzynarodowym.

 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Człowiek jako obserwator i jednostka kontemplująca, zagadnienia estetyki formalnej - porządek, wewnętrzna struktura przestrzeni., prezentacja podstawowych kategorii filozoficznych oraz estetycznych. Główne dyscypliny filozoficzne, elementarne wiadomości z zakresu historii filozofii i, na ich tle, zagadnienia estetyczne, a - rozważania nad bytem (metafizyka, ontologia). Istnienie (byt); struktura świata jako całości; rodzaje bytów; przedmiot; dzieło sztuki jako przedmiot szczególny; - epistemologia (teoria poznania) - rozważanie procesu poznawania świata, podstaw prawomocności i granic poznania, natura czynności poznawczych, świadomości. Piękno jako przedmiot doświadczenia; doświadczenie estetyczne; - filozofia praktyczna (etyka i polityka). Oddzielanie dobra od zła, refleksja na temat cnót, obowiązywanie prawa moralnego, analizy konkretnych sytuacji moralnych; idea państwa jako dobra wspólnego, pojęcia takie jak: obywatel, sprawiedliwość itp. Związki piękna, dobra i prawdy.

Odpowiedzialność artysty. Sztuka – autonomiczna czy uwikłana w kontekst społeczno-polityczny. II. Wybrane nurty filozofii XX w. i związane z nimi estetyki filozoficzne, np.: A. Fenomenologia i estetyka fenomenologiczna B. Hermeneutyka i estetyka hermeneutyczna C. Pragmatyzm i estetyka pragmatyczna D. Filozofia i estetyka analityczna E. Semiotyka oraz strukturalizm i ich wykorzystanie w estetyce F. Inspiracje psychoanalizą w filozofii i estetyce G. Postmodernistyczne idee w filozofii i estetyce drugiej połowy XX wieku H. Filozofia i estetyka nowych mediów

Zajęcia są prowadzone w formie dyskusji nad tekstami filozoficznymi przeczytanymi przez studentów w domu w ramach przygotowania do seminarium. W każdym roku akademickim dobór tekstów komentowanych i dyskutowanych na seminariach jest inny, lub częściowo inny. Teksty te wybierane są ze względu na ich znaczenie w dyskursie na temat sztuki, piękna i architektury prowadzonym we współczesnej przestrzeni intelektualnej. Mogą to być teksty które zostały niedawno wydane lub ponownie odkryte jako aktualne.

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

test zaliczeniowy, obecność na zajęciach, w trakcie seminariów całego kursu oceniane są wartość merytoryczna wypowiedzi w dyskusjach dydaktycznych, umiejętność analizowania dzieła sztuki i architektonicznego, zaangażowanie w dyskusje. Na tej podstawie wystawiana jest ocena podsumowująca.

Literatura podstawowa

Zestaw wybranych pism, esejów i fragmentów książek oraz dzieł architektonicznych do analizy jest przedstawiany na pierwszych zajęciach

L.Klein, Żywe architektury, Fundacja Kultura Miejsca, 2016

G. Deleuze, Struktury maszyny kreacje, Kraków 2006

Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015

Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.

Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p.

Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix,

Żórawski Juliusz: O budowie formy architektonicznej, Warszawa 1973.

Ciechanowski Kazimierz: Podstawy kompozycji architektonicznej, Wrocław 1972.

Wejchert Kazimierz: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984.

Krier Rob: Elements of architecture, Academy Edition, London 1992.

Alexander C. I in.: A Pattern Language. Towns. Buildings. Construction. Nowy Jork 1977.

Hertzberger Herman: Space and the Architect, 010 Publishers, Rotterdam 2000 [

Hertzberger Herman: Lessons for students in architecture, 010 Publishers, Rotterdam 2005

Rasmussen Steen Eiler: Odczuwanie architektury, Biblioteka Architekta, Warszawa 1999 [

Norberg-Schulz Christian: Bycie, przestrzeń, architektura, Biblioteka Architekta, Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

W. Tatarkiewicz, Historia estetyki

Estetyki filozoficzne XX wieku pod red. K. Wilkoszewskiej, Wyd. Universitas, Kraków 2000. 

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 01-06-2023 06:32)