SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ergonomia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ergonomia
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchM-E- 22
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem w zakresie wiedzy jest uzyskanie ogólnej wiedzy o ergonomii w zakresie podstawowych pojęć i definicji, wymagań ergonomicznych i wpływu na projektowanie wraz umiejętnością krytycznej analizy istniejących rozwiązań.

Celem w zakresie umiejętności jest nabycie umiejętności ergonomicznego projektowania wnętrz mieszkalnych (np. kuchnia, łazienka), wnętrz użyteczności publicznej (np. pomieszczenia sanitarne dla niepełnosprawnych), pomieszczeń biurowych, ciągów technologicznych, stanowisk pracy przy urządzeniach oraz elementów wyposażenia wnętrz.

Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uwzględnianie potrzeb i możliwości człowieka w twórczym rozwiązywaniu problemów projektowych w dalszej pracy zawodowej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu procesu projektowania architektonicznego i urbanistycznego.

Zakres tematyczny

Ergonomia – zagadnienia teoretyczne.

Czynniki wpływające na komfort psychofizyczny człowieka: analiza stref przestrzennych związanych z pracą, zamieszkaniem, użytkowaniem przestrzeni użyteczności publicznej.

Projektowanie przestrzeni „wspólnej”, projektowanie „uniwersalne”.

Człowiek w pracy, wpływ obciążenia psychicznego pracą i wysiłku fizycznego na organizm człowieka.

Antropometria, analizy antropometryczne w odniesieniu do przestrzeni wnętrz i wyposażenia.

Analiza mikroklimatu wnętrza, wpływ i znaczenie temperatury, oświetlenia, hałasu, drgań, itp.

Wymagania przestrzenne, wyposażenie i systemy komunikacji dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i postrzegania.

Przestrzeń do nauki, wymagania dla mebli szkolnych, przykłady rozwiązań.

Przestrzeń do pracy biurowej: wymagania wobec współczesnej przestrzeni biurowej, ocena ergonomiczności różnych typów krzeseł, przykłady rozwiązań.

Przestrzeń do wypoczynku i rekreacji, wymagania m. innymi pomieszczeń hydroterapii, fizjoterapii, przykłady rozwiązań.

Ergonomia mebli i systemów do przechowywania, meble specjalistyczne i przykłady rozwiązań.

Ergonomiczne rozwiązania kuchni i łazienki „domowej”, przykłady rozwiązań.

Technologia kuchni dla usług gastronomicznych, przykłady rozwiązań.

Struktura przestrzenna i wyposażenie stanowiska pracy – przestrzeń „osobista”, możliwości dopasowania do indywidualnych potrzeb i wymagań.

Dom” kompaktowy” i projektowanie na minimalnej przestrzeni.

Metody kształcenia

Laboratorium, pomiary stref zasięgu, badania antropometryczne,  ćwiczenia projektowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.   Zasada ustalania oceny: Końcową oceną osiągniętych efektów kształcenia z przedmiotu jest wynik z pisemnego egzaminu, uzyskany na podstawie progów punktowych.

Sprawdzenie wymaganej aktywności i frekwencji na zajęciach.

Literatura podstawowa

Giedliczka A., Atlas miar człowieka, CIOP, Warszawa 2001

Wróblewska M., Ergonomia , wydanie internetowe, www.eduskrypt.pl, 2006

Górska E., Ergonomia w projektowaniu stanowisk pracy. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996

Charytonowicz J., Projektowanie laboratoryjnych stanowisk pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 1994

Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego.

PN-EN 1729-1:2007 - Meble -- Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych -- Część 1: Wymiary funkcjonalne.

Literatura uzupełniająca

Wykowska M., Ergonomia, wydanie internetowe

Nowak E., Antropometria w projektowaniu przestrzeni roboczej dla osób starszych i niepełnosprawnych Prace i materiały Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa

Pawlak A., Oświetlenie miejsc pracy we wnętrzach – nowa norma oświetleniowa, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 01-06-2023 06:27)