SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kształcenie słuchu |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-2-KSL-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.).
2. Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.
3. Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.
4. Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów.
5. Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych
Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia oraz zaliczony I semestr studiów.
1. Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).
2. Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).
3. Praca samodzielna głosem i gestem – z tekstem muzycznym – podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).
4. Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1) W zakresie wiedzy i umiejętności:
- testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 51% poprawnych odpowiedzi);
- dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 51% poprawnych odpowiedzi);
- ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco.
2) W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:
- ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/ lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów.
Do zaliczeń i egzaminu jest dopuszczony student, który zrealizuje i zaliczy zadane zestawy ćwiczeń. Egzamin i zaliczenia ze stopniem mają formę testu słuchowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi) oraz odpowiedzi ustnej (realizacji ćwiczeń solfeżowych).
J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, cz. II, PWM, Kraków 1976 i późn.
M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, 2, PWM, Kraków 1992, 1994.
J. Dzielska, L. Kaszycki, Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM Kraków, 1976 i późn.
I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.
D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.
Z. Peret-Ziemlańska, E. Szwczyk, Uczymy się solfeżu, Kraków 2004
E. Stachurska, Ćwiczenia do realizacji przebiegów rytmicznych, Warszawa 2008
G. Mania, M. Gardoń-Preinl, Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, Kraków 2017
Zmodyfikowane przez dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 11:27)