SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-2-LitMuz-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu "Literatura muzyczna" (semestr 1).

Zakres tematyczny

KLASYCYZM

J. Haydn: symfonie (G-dur nr 94, D-dur nr 104)

W.A. Mozart: symfonie (Es-dur KV 543, g-moll KV 550, C-dur KV 551), koncerty fortepianowe (d-moll KV 466), koncert skrzypcowy A-dur KV 219, koncert klarnetowy A-dur KV 622, Czarodziejski flet, sonaty fortepianowe (A-dur KV 331, C-dur KV 545), Eine kleine Nachtmusik KV 525, Requiem KV 626

L. van Beethoven: symfonie (I C-dur, III Es-dur, V c-moll, VI F-dur, IX d-moll), koncerty fortepianowe (III c-moll, V Es-dur), koncert skrzypcowy D-dur, sonaty fortepianowe (cis-moll op. 27 nr 2 „Księżycowa”, c-moll op. 13 „Patetyczna”, C-dur op. 53 „Waldsteinowska”, f-moll op. 57 „Appassionata”, As-dur op. 110), sonaty na fortepian i skrzypce (F-dur „Wiosenna” op. 24), uwertury: Egmont, Coriolan


 

Metody kształcenia

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną.

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć, oceny z testu słuchowego oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej.

Literatura podstawowa

  1. J.D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
  2. M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
  3. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

 

Literatura uzupełniająca

1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 24-05-2023 20:58)