SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-3-LitMuz-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,
- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki
Zaliczenie przedmiotu "Literatura muzyczna" (semestr 2).
ROMANTYZM, NEOROMANTYZM I SZKOŁY NARODOWE
F.Schubert: VIII Symfonia h-moll „Niedokończona”, pieśni (Pstrąg, Małgorzata przy kołowrotku, Król olch, cykl Piękna młynarka)
R. Schumann: I Symfonia B-dur „Wiosenna”, Koncert fortepianowy a-moll
F.Mendelssohn: IV Symfonia A-dur „Włoska”, Koncert skrzypcowy e-moll, Muzyka do Snu nocy letniej, Pieśni bez słów (wybór)
C.M. Weber: Wolny strzelec
H. Berlioz: Symfonia fantastyczna
F. Liszt: I Koncert fortepianowy Es-dur, Sonata fortepianowa h-moll, rapsodie węgierskie (II), poemat symfoniczny „Preludia”
R. Wagner: Tannhäuser, Tristan i Izolda (Wstęp)
A. Borodin: Kniaź Igor (Tańce połowieckie)
M. Rimski-Korsakow: Szeherezada
M. Musorgski: Obrazki z wystawy, Noc na Łysej Górze
P. Czajkowski: VI Symfonia h-moll „Patetyczna”, Koncert fortepianowy b-moll, Koncert skrzypcowy D-dur, suity z baletów (Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów), Uwertura-fantazja Romeo i Julia, Eugeniusz Oniegin (Walc, Polonez)
B. Smetana: cykl: Moja Ojczyzna (Wyszehrad, Wełtawa)
A. Dworzak: IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata”, Tańce słowiańskie (wybór)
I. Albeniz: Suita hiszpańska
M. de Falla: suita z baletu Czarodziejska miłość
E. Grieg: Koncert fortepianowy a-moll, Peer Gynt (suity I i II)
J. Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll
C. Franck: Symfonia d-moll
J. Brahms: IV Symfonia e-moll, I Koncert fortepianowy d-moll, Koncert skrzypcowy D-dur, Wariacje na temat Paganiniego, Tańce węgierskie (wybór), Uwertura akademicka
MODERNIZM PRZEŁOMU XIX/XX;
G. Mahler: symfonie (NR 3, 8, 9)
R. Strauss: poematy symfoniczne (Dyl Sowizdrzał, Don Juan, Tako rzecze Zaratustra)
S. Rachmaninow: II Koncert fortepianowy c-moll, Kantata "Dzwony"
A.Skriabin, "Poemat Ekstazy"
Cl . Debussy, "Popołudnie fauna", "Morze", wybrane preludia fortepianowe
M. Ravel: Pavana dla zmarłej infantki, balet "Dafnis i Chloe" (fragmenty)
OPERA WŁOSKA I FRANCUSKA XIX w. - REALIZM I WERYZM
G. Verdi: Traviata
G. Bizet: Carmen
G. Puccini: Tosca
MODERNIZM DWUDZIESTOWIECZNY - POCZĄTKI
I.Strawiński: "Ognisty Ptak", "Pietruszka", "Święto wiosny" (fragmenty)
A. Schoenberg, "Pierrot Lunaire" (fragmenty)
Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ocena semestralna wynika z aktywności studenta, ocen uzyskanych podczas zajęć, oceny z testu słuchowego oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej.
Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 24-05-2023 21:05)