SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Propedeutyka instrumentacji/wstęp do kompozycji |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-2-PIn/WstKom-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
W zależności od wyboru studenta praktyczne wprowadzenie w zagadnienia:
1. zamiany środków wykonawczych w procesie opracowywania utworów muzycznych oraz tworzenie partytur na zespoły szkolne (instrumentarium Orffa i inne składy mieszane), klasyczne składy kameralne (zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, składy mieszane), zespoły o profilu estradowym (propedeutyka instrumentacji)
lub
2. tworzenia własnych utworów muzycznych w oparciu o dotychczasową wiedzę z zakresu harmonii (harmonizacja melodii), instrumentacji i form muzycznych.
Pozytywnie zdany egzamin kwalifikacyjny na I rok studiów I stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz zaliczenie V semestru studiów. Kontynuacja wybranego przedmiotu: propedeutyki instrumentacji lub wstępu do kompozycji.
Propedeutyka instrumentacji: praktyczne wprowadzenie w możliwości wykonawcze instrumentów orkiestry. Opracowywanie łatwych utworów muzycznych na klasyczne składy kameralne (zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, składy mieszane) i zespoły o profilu estradowym.
Wstęp do kompozycji: praktyczne wprowadzenie w samodzielne tworzenie małych form muzycznych. Ćwiczenia z zakresu: harmonizacji melodii, tworzenia melodii, tworzenia form muzycznych w oparciu o dany schemat formalny (forma pieśni, miniatura, ABA, wariacje i in.). Możliwość pracy nad przygotowaniem projektu dyplomowego (np. aranżacje do recitalu).
Analiza wybranych przykładów z literatury muzycznej, praktyczne ćwiczenia w opracowywaniu lub tworzeniu utworów i tworzeniu partytur oraz ich omówienie i korekta. Praca w małych grupach z wykorzystaniem komputerów oraz oprogramowania do edycji nut (Sibelius, MuseScore).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie przedłożonych prac pisemnych (partytur).
1. J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;
2. K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;
3. M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973.
4. M. Komorowska: Orkiestra dziecięca cz. I i II, WSiP Warszawa 1979
1. J. Hanslik: Instrumentarium szkolne, Uniwersytet Śląski, Katowice 1981
2. Mateusz Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987
3. Saumel Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989
4. Wojciech Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010
5. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009
6. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005
Zmodyfikowane przez dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 18:29)