SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka nauczania muzyki - course description

General information
Course name Metodyka nauczania muzyki
Course ID 03.2-WA-EASMP-MNM-S23
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 90 6 - - Credit with grade

Aim of the course

  • Przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela muzyki w szkole.
  • Planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu, wybór właściwego materiału muzycznego oraz umiejętność gry na instrumencie klawiszowym.
  • Rozwiązywanie problemów metodycznych w zależności od warunków uczenia – nauczania.
  • Zdobycie kompetencji pozwalającej wykonywanie zawodu nauczyciela muzyki w szkole podstawowej.
  • Rozwijanie uzdolnień muzycznych.
  • Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów muzycznych.

 

 

Prerequisites

Niezbędna jest znajomość wiedzy z zakresu:

  • Psychologii rozwojowej i poznawczej dzieci i młodzieży.
  •  Psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.

PONADTO:

  • Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.
  • Umiejętność harmonizowania piosenek i utworów.
  • Umiejętność gry na instrumencie.

Scope

  •  Najnowsza podstawa programowa przedmiotu MUZYKA i sposoby jej realizacji.
  • Zagadnienia dotyczące form i metod nauczania muzyki.
  • Kryteria doboru repertuaru wokalnego dla dzieci młodzieży.
  •  Instrumenty stosowane w muzykowaniu.
  •  Realizacja ruchowa tematów rytmicznych oraz rytmów piosenek.
  • Tańce różnych narodów.
  •  Interpretacja ruchowa utworów instrumentalnych.
  •  Zabawy ze śpiewem i inscenizacje.
  • Tworzenie form.
  • Improwizowanie krótkich melodii z uwzględnieniem powtórzenia, zmiany i kontrast.
  • Kształtowanie form: ABA, Ronda, wariacji.
  • Słuchanie muzyki z młodzieżą – założenia programowe.
  •  Kształcenie wyobrażeń słuchowych.
  •  Polskie tańce narodowe.
  • Pieśni ludowe i patriotyczne.
  • Tematyczne i metodyczne planowanie lekcji.
  • Różnorodne style muzyczne oraz sposoby przedstawiania ich młodzieży.
  • Przykładowe plany i scenariusze zajęć muzycznych.
  • Zakres wiadomości i pojęć oraz metody ich odpowiedniego przekazu.
  • Zadania nauczyciela muzyki na poszczególnych poziomach nauczania.
  • Muzyczne opracowanie opowiadań i wierszy.
  • Balety, musicale, opera, operetka.

 

Teaching methods

  • Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym.)
  • Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  • Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
  • Metoda ekspozycji.
  • Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznej.
  • Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
  • Metoda praktycznego działania.

·      Elementy muzykoterapii w edukacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Każda nieobecność (oprócz 1 dozwolonej) zaliczona na konsultacjach.
  • Zaliczone wszystkie prace semestralne: referat, projekt multimedialny, opracowanych 5 konspektów ( do klasy 4 - 7), przygotowany rozkład materiału do klasy 4 - 7).
  • Posiadanie na każdych zajęciach materiałów metodycznych do ćwiczeń: podręcznik, przewodnik metodyczny, piosenka, cd z nagranym utworem do słuchania muzyki, itp.).
  • Kolokwium/Projekt

 

Recommended reading

  1. W.A.Sacher, Pedagogika muzyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 r.
  2. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999.
  3. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
  4. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
  5. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980.
  6. R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
  7. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
  8. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
  9. A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002.
  10. R. Ławrowska, Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
  11. red.M.Zalewska – Pawlak, Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Łódź 2009.
  12. red.A.Michalski –Tożsamość pedagogiki muzyki, Gdańsk 2012.
  13.  L. Konieczna - Nowak, Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013.
  14. red. E. Parkita, A. Parkita, J. Sztejnnbis-Zdyb - Konteksty kultury i edukacji muzycznej, Kielce 2020.

Further reading

  1. E. Rogalski, Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992.
  2. B. Gogol-Drożniakiewicz, Działalność społeczno – wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Bydgoszcz 1993.
  3. K. Stasińska, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986.
  4. B. Piotrowska, Muzykoterapia, Jelenia Góra 1998.
  5. A. Misior-Waś, T. Wójcik, Sztuka (plastyka, muzyka) program nauczania dla klas IV – VI, Kielce.
  6. red.A. Białkowski, Standarty edukacji kulturalnej, W-wa 2008.
  7. SZTUKA, KULTURA, EDUKACJA, Rocznik naukowy nr 3, Gdańsk 2012.

Notes


Modified by dr Anna Łuczak (last modification: 26-04-2023 18:37)