SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika |
Kod przedmiotu | 05.7-WB-Biol2P-Ped-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Biologia nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentki i studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.
Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto)refleksyjne myślenie o procesach uczenia się – nauczania.
wykłady
Koncepcje psychologiczne i ich pedagogiczne implikacje
Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje
Współczesne warunki ucznia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna
Kultura szkoły
Program ukryty edukacji
Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej
Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku
Procesy zachodzące w grupie społecznej / klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. Mechanizmy wpływu społecznego
Trudności szkolne. Terapia pedagogiczna.
Programy wychowawcze i profilaktyczne szkoły. Lekcja wychowawcza.
ćwiczenia
Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonej koncepcji psychologicznej człowieka
Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonego dyskursu edukacyjnego
Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole.
Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe?
Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy
Rozpoznawanie programu ukrytego edukacji/sytuacji wychowawczej
Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych
Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej
Praca z uczniami w specyficznej sytuacji uczenia się.
Alternatywy edukacyjne.
Praca wychowawcza w szkole/klasie
Praca profilaktyczna w szkole/klasie
Wykład, dyskusja, warsztaty
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie pisemnego egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.
Ocenę końcową stanowi średnia z ocen z ćwiczeń i egzaminu (obie muszą być pozytywne), gdzie 60% stanowi ocena z egzaminu, a 40 % ocena z ćwiczeń
Rylke H., Klimowicz , Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
Zmodyfikowane przez dr Anna Wróblewska-Kurdyk (ostatnia modyfikacja: 07-05-2023 18:21)