SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Filozofia |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchM-F- 23 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
w zakresie wiedzy- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ewolucją myśli filozoficznej ze szczególnym uwzględnieniem formowaniem się refleksji estetycznej.
w zakresie umiejętności- Umiejętność analizy współczesnej kultury i sztuki.
brak
Laboratorium/Seminarium- Przegląd zagadnień filozoficznych w ujęciu historycznym od starożytności po współczesność.
Estetyka jako nauka. Dzieje pojęcia estetyki. Klasyczne koncepcje estetyczne. Estetyka nowożytna. Klasyczna estetyka niemiecka – od Kanta do Hegla. Dwudziestowieczne estetyki filozoficzne - fenomenologia, psychoanaliza, egzystencjalizm, marksizm i Szkoła Frankfurcka, hermeneutyka. Inspiracje postmodernistyczne w teorii sztuki. Próby przełamania kryzysu współczesnej estetyki. Nietzscheańskie podstawy współczesnej krytyki estetycznej. Dekonstrukcja modernizmu – Jaques Derrida, Jonathan Culler, Paul de Man. Wzniosłość w koncepcji Jean-Francoisa Lyotarda. Ustanowienie nowego pola współdziałania filozofii i sztuk (Wolfgang Welsch). Estetyka kultury popularnej. Estetyka nowych mediów.
metody podające- Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
test zaliczeniowy, obecność na zajęciach , w trakcie seminariów całego kursu oceniane są wartość merytoryczna wypowiedzi w dyskusjach dydaktycznych, umiejętność analizowania dzieła sztuki i architektonicznego, zaangażowanie w dyskusje. Na tej podstawie wystawiana jest ocena podsumowująca.
Carroll N. Filozofia sztuki masowej. Gdańsk 2011.
Sławińska J., Estetyka dla projektantów, Wrocław 1979
Copleston F. Historia filozofii, t. I-10.
Estetyki filozoficzne XX wieku (red. K Wilkoszewska), Kraków 2000.
Dziemidok B. Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002.
Gołaszewska M. Zarys estetyki.
Kiejzik L., Sapeńko R.Filozofia w schematach pojęciowych. Dla laików i nie tylko, Toruń
Mackiewicz W. Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa 2018
Potocka M. A. Nowa estetyka, Warszawa 2016.
Stróżewski Wł. Wokół piękna, Kraków 2002, s
Tatarkiewicz W. Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988
Tatarkiewicz W. Droga przez estetykę, Warszawa 1972
Tatarkiewicz W. Historia estetyki, t. 1-3.
Tatarkiewicz W. Historia filozofii, t.1-3.
Welsch W. Estetyka poza estetyką: o nową postać estetyki, Kraków 2005,
atarkiewicz W. Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988
Tatarkiewicz W. Droga przez estetykę, Warszawa 1972
Tatarkiewicz W. Historia estetyki, t. 1-3.
Tatarkiewicz W. Historia filozofii, t.1-3.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 06-06-2023 10:16)