Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności z zakresu procesu zarządzania kadrami w turystyce, znaczenia jego instrumentów w działalności przedsiębiorstw turystycznych w tym m.in. rekrutacji i selekcji pracowników, szkoleń, motywowania i oceniania pracowników, identyfikowania i zaspokajania ich potrzeb zawodowych.
Wymagania wstępne
Ukończenie kursu z zakresu ekonomii, podstaw prawa, zarządzania.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Teoretyczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi w turystyce (geneza i rozwój, istota, modele, podstawowe elementy podsystemu personalnego).
Planowanie zasobów ludzkich w organizacji turystycznej - istota, zakres, cele.
Dobór pracowników – rekrutacja, selekcja, adaptacja.
Kierowanie ludźmi w organizacji – przywództwo, motywowanie, komunikowanie się.
Wynagradzanie, retencja i rotacja pracowników.
Funkcje, cele, zasady i metody oceny pracowników.
Wybrane aspekty rozwoju personelu.
Ćwiczenia:
Omówienie założeń projektu ZZL. Koncepcja zarządzania zasobami ludzkimi – teoria a rzeczywistość. (nieprawidłowości w ZZL- mobing, stres, konflikty).
Profil kompetencji pracownika organizacji turystycznej. (opis stanowiska pracy i kompetencje)
Pozyskiwanie kandydatów do pracy. (planowanie zatrudnienia, redagowanie ogłoszenia prasowego)
Efektywność różnych form świadczenia pracy. (ewolucja, telepraca, leasing pracowniczy, elastyczne formy czasu pracy)
Planowanie ścieżek kariery zawodowej w przedsiębiorstwie turystycznym. (drzewo życia, własna kariera)
Formy rozwoju kompetencji pracowników w przedsiębiorstwach turystycznych. (tutoring, mentoring, coaching, szkolenia, blended learning).
Prezentacja projektu ZZL dla wybranego przedsiębiorstwa turystycznego. (dla konkretnego przedsiębiorstwa turystycznego dobrać elementy podsystemu personalnego)
Warsztaty:
Przygotowanie CV i listu motywacyjnego.
Prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej.
Wykorzystanie Asessment Center w procesie selekcji.
Projektowanie systemu motywacyjnego.
Budowa i doskonalenie systemu wynagradzania.
Konstruowanie kwestionariuszy ocen pracowniczych w przedsiębiorstwie turystycznym.
Metody kształcenia
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, wykład konwersatoryjny
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zdanie przedmiotowego kolokwium obejmującego treści wykładowe (test - 20 pytań, pytania jednokrotnego wyboru, prawda-fałsz lub otwarte) - na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów
Ćwiczenia: przygotowanie projektu ZZL dla wybranego przedsiębiorstwa turystycznego (ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja projektu na zajęciach)
Warsztaty: zrealizowanie zadań na zajęciach, aktywność na zajęciach, opracowanie materiałów (praca grupowa, ocenie podlega merytoryka i kompletność opracowania)
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną oceny z testu końcowego (50%), oceny z ćwiczeń (25%) i oceny z warsztatów (25%).
Literatura podstawowa
Armstrong M., Taylor S., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Waszawa 2016.
Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi: koncepcje, praktyki, wyzwania, PWE, Warszawa 2018.
Tomczak M. T. (red.), Krawczyk-Bryłka B. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi: wybrane aspekty, Difin, Warszawa 2017.
Tokarz A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w sektorze turystycznym, Wyd. Difin, Warszawa 2008.
Tokarz-Kocik A., Ryzyko motywacyjne w gospodarowaniu kapitałem ludzkim w hotelarstwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.
Żukowska J., Metody oceny form rozwoju kompetencji pracowników, Wolters Kluwer, Warszawa 2023.
Literatura uzupełniająca
Armstrong M., Taylor S., Armstrong’s handbook of human resource management practice, Kogan Page, New York 2017.
Berłowski P., Guryn H., Andrian K., Praktyki HRM: najlepsze studia przypadku z polskiego rynku. 2, INFOR PL, Warszawa 2018.
Dessler G., Human resorce management, Pub. Pearson, Boston 2017.
Espinoza Ch., Ukleja M., Zarządzanie milenialsami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Prokopowicz P., Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach: 33 zasady skutecznego naboru pracowników, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 30-04-2023 22:07)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.