SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badanie jakości usług hotelarskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badanie jakości usług hotelarskich
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-BJUH
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Hotelarstwo
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przyswojenie wiedzy o metodach i technikach badawczych stosowanych w hotelarstwie, dotyczących oceny jakości usług hotelu, oceny lojalności potencjalnych i stałych gości, pomiaru satysfakcji klienta oraz skuteczności konkurowania jakością.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania, ekonomiki turystyki i rekreacji, marketingu.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Charakterystyka i podział usług hotelarskich. (definicje, podział, składowe usługi hotelarskiej)
  2. Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM).
  3. Istota i znaczenie jakości usług w hotelarstwie. (pojęcie jakości, zarządzanie jakością usług,)
  4. Czynniki determinujące jakość usług w hotelarstwie. (kategoryzacja, standardy, procedury obsługi, system rekomendacji, udział w konkursach branżowych)
  5. Normy ISO w hotelarstwie. System HACCP w gastronomii hotelarskiej.
  6. Wybrane metody pomiaru jakości usług w hotelarstwie. (SERVQUAL, CSI, CIT)
  7. Narzędzia jakościowe i ich zastosowanie w ocenie i doskonaleniu jakości usług. (diagram Ishikawy, schemat blokowy, storyboard Panasiuk)

 

Ćwiczenia:

  1. Metodyka prowadzenia badań w zakresie jakości usług. (prowadzenie, źródła informacji, dobór próby, reprezentatywność badania, budowa instrumentu pomiarowego, skalowanie odpowiedzi, metody pomiaru sondażowego)
  2. Badanie i ocena jakości usług hotelarskich z wykorzystaniem metody SERVQUAL.
  3. Badanie i ocena jakości usług hotelarskich z wykorzystaniem metody CIT.
  4. Badanie i ocena jakości usług hotelarskich z wykorzystaniem metody Mystery Shopping.
  5. Badanie i ocena jakości usług hotelarskich z wykorzystaniem metody CSI.
  6. Badanie i ocena jakości usług z wykorzystaniem mapy jakości P/P.
  7. Prezentacja opracowanych narzędzi do badania jakości usług hotelarskich.

Metody kształcenia

  • metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład konwersatoryjny
  • metody poszukujące: klasyczna problemowa, projekt, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Wykład: zdanie przedmiotowego kolokwium obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności (test - 20 pytań, pytania jednokrotnego wyboru, prawda-fałsz lub otwarte) - na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów
  • Ćwiczenia: przygotowanie i prezentacja narzędzi do badania jakości usług hotelarskich (praca grupowa, ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja narzędzi na zajęciach)

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną oceny z testu końcowego (50%) i oceny z ćwiczeń (50%).

Literatura podstawowa

  1. Czubała A., Pabian A., Niestrój R., Marketing w przedsiębiorstwie – ujęcie operacyjne, PWE, Warszawa 2020.
  2. Kachniewska M., Zarządzanie jakością usług turystycznych, Difin, Warszawa 2002.
  3. Malinowska E., Szymańska-Brałkowska M., Wybrane instrumenty w doskonaleniu jakości usług, Difin, Warszawa 2021.
  4. Milic-Czerniak R (red.), Badania marketingowe: nowe metody badań i zastosowania, Difin, Warszawa 2019.
  5. Panasiuk A., Szuman-Dobska M., Urban W., Metodyka pomiaru jakości usług, Wyd. Texter, Warszawa 2016.
  6. Urban W., Siemieniak D., Lojalność klientów: modele, motywacja i pomiar, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  7. Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca

  1. Borkowski S., Wszendybył E., Jakość i efektywność usług hotelarskich, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  2. Dutkiewicz-Kruczek M., Obsługa ruchu turystycznego: teoria i praktyka, Wyd. PROKSENIA, Kraków 2009.
  3. Fitrzyk A., Obsługa ruchu turystycznego: praca zbiorowa, Wyd. PROKSENIA, Kraków 2006.

Uwagi

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 30-04-2023 21:44)