SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ekonomika turystyki i rekreacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ekonomika turystyki i rekreacji
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-ETR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Barbara Jurkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych podstaw gospodarki turystycznej. Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką rynku turystycznego po stronie popytu i podaży. Zapoznanie studentów z procesami wpływu turystyki na gospodarkę narodową. Uświadomienie studentom problemów pomiaru wpływu turystyki na gospodarkę.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw turystyki, podstaw mikro- i makroekonomii.

Zakres tematyczny

1. Turystyka jako działalność gospodarcza. Charakter gospodarki turystycznej.

2. Substytucja i komplementarność w gospodarce turystycznej. Charakter produktu turystycznego.

3. Elastyczność popytu turystycznego i podaży turystycznej.

4. Sezonowość w turystyce i jej skutki dla podmiotów gospodarki turystycznej.

5. Ekonomiczna funkcja turystyki. Wpływ turystki na PKB. Rachunek satelitarny turystyki.

6. Wpływ turystki na bilans płatniczy i wymianę międzynarodową.

7. Wpływ turystyki na poziom cen (inflacja), inwestycje, zatrudnienie.

8. Pośredni wpływ turystyki na gospodarkę - mnożnik turystyczny.

9. Integracja europejska a rozwój turystyki.

10. Turystyka transgraniczna. Euroregiony.

11. Regiony turystyczne. Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele i założenia polityki regionalnej w latach 2021-2027.

Metody kształcenia

Podczas wykładów ilustrowane będą materiały poglądowe (prezentacja multimedialna). Na zajęciach przedstawione zostaną studia przypadków, a także scenariusze nawiązujące do określonego celu zajęć i stanowiących podstawę do konwersacji. W trakcie ćwiczeń studenci będą omawiać i prezentować wybrane zagadnienia i rozwiązywać zadania rachunkowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z przedmiotu, która jest średnią ważoną oceny z zaliczenia wykładów (50%) i zaliczenia ćwiczeń (50%).

Podczas ćwiczeń studenci prezentować będą wybrane zagadnienia z ekonomiki turystyki oraz rozwiązywać zadania z elastyczności popytu turystycznego i podaży turystycznej.

Literatura podstawowa

  1. Panasiuk A., Ekonomika turystyki i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.
  2. Biernat E. (red.), Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
  3. Gołembski G., Turystyka w badaniach ekonomicznych, PWN, Warszawa 2015.
  4. Jurkowska B., Uwarunkowania rozwoju współpracy transgranicznej w Europie. Implikacje dla integracji polsko-niemieckiej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018. 
  5. Herman K., Przedsiębiorstwo turystyczne w ujęciu modelowym: model biznesu w przedsiębiorstwie turystyki dziedzictwa przemysłowego, Wyd. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2019.
  6. Jabłonowska J. (i in.), Społeczne i ekonomiczno-organizacyjne aspekty rozwoju rynku turystycznego na przykładzie backpackingu, Wyd. Politechnika Koszalińska, Koszalin 2020. 
  7. Ustawa z dnia 24 listopada 2017r.o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych Dz. U. 2017 poz. 2361.
  8. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, Dz.U. 2018 poz. 646. 

Literatura uzupełniająca

  1. Lipnicki L., Ruch turystyczny: wybrane zagadnienia, Wyd. Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wlkp. 2019.
  2. Dziedzic E., Skalska T., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rynku usług turystycznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
  3. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Poznań 2000.
  4. Mwikali V., Tourism motivation and experience, Grin Verlag, München 2020.  
  5. Jurkowska B.,Voraussetzungen für die Entwicklung der grenzüberschreitenden Zusammenarbeit in Europa : Implikationen für die deutsch-polnische Partnerschaft im Rahmen des europäischen Integrationprozesses, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2020.
  6. Rapacz A., Przedsiębiorstwo turystyczne, Difin, Warszawa 2007.
  7. Sala K., Postmodernistyczne zachowania konsumentów na rynku turystycznym w Polsce, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2018.
  8. Szczepanowski A. E., Ekonomika turystyki kulturowej, Difin, Warszawa 2015.

 

Uwagi

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 08:59)