Wyposażenie w wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu rekreacji, kształtowania aktywnej podstawy pro-rekreacyjnej, samodzielnego planowania, programowania i realizacji różnych form rekreacji, niezależnie od odbiorców i miejsc realizacji. Umiejętność oceny efektów swojego działania.
Wymagania wstępne
Brak przeciwwskazań do zajęć ruchowych. Teoretyczna wiedza z zakresu podstaw rekreacji.
Zakres tematyczny
Ćwiczenia (15h)
Zarys dziejów rekreacji.
Patologiczne zachowania dzieci i młodzieży w czasie wolnym. Możliwości ich zapobiegania poprzez rekreację.
Organizacja rekreacji w Polsce.
Nowe kierunki w „Sporcie dla wszystkich” w Polsce i na świecie.
Klasyfikacja i analiza form rekreacji.
Czynniki i bariery rozwoju rekreacji.
Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych.
Laboratoria (30h)
Gry i zabawy podwórkowe.
Gry i zabawy z wykorzystaniem elementów środowiska naturalnego.
Team building i imprezy integracyjne.
Gry i zabawy z wykorzystaniem przyborów nietypowych.
Zabawy zręcznościowe, kształtujące refleks i spostrzegawczość.
Gry edukacyjne, zagadki i łamigłówki w rekreacji.
Quest terenowy.
Dzień rekreacji w klubie seniora.
Gra z elementami biegu na orientację.
Letnie igrzyska olimpijskie – impreza dla dzieci.
Zimowe igrzyska olimpijskie – impreza dla dzieci.
Metody kształcenia
Metody podające (prezentacja multimedialna), metoda aktywizująca, dyskusja, prace pisemne, zajęcia praktyczne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia:
frekwencja, pozytywna oceny z prac pisemnych i wystąpień, aktywność
Laboratoria:
frekwencja, aktywność na zajęciach, pozytywna ocena z zadań praktycznych
Ocena końcowa:
pozytywna ocena z ćwiczeń i laboratorium, pozytywna ocena z egzaminu
Literatura podstawowa
Zarys teorii rekreacji ruchowej. Dąbrowski A., 2006, AlmaMer WSE, AWF, Warszawa.
Teoria i metodyka rekreacji: zagadnienia podstawowe. (red.) Kiełbasiewicz-Drozdowska I., Siwiński W., AWF Poznań
Wstęp do teorii rekreacji. Napierała M., Muszkieta R., 2011, Wyd. UKW, Bydgoszcz.
Rekreacja ruchowa w teorii i praktyce. (red.) Kubińska Z., Bergier B., 2005, PWSZ Biała Podlaska
Animacja czasu wolnego w turystyce: praktyczny podręcznik dla animatorów. Bączek J.B., 2009, Stageman Polska, Warszawa.
Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego. Litwicka P., 2010, Proksenia, Kraków.
Literatura uzupełniająca
Uczestnictwo Polaków w rekreacji ruchowej i jego uwarunkowania. (red.) Dąbrowski A., 2003, WN Novum, Warszawa - Płock
Wybrane zagadnienia z podstaw rekreacji i turystyki. (red.) Napierała M. et al., 2009, WSG w Bydgoszczy
Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych. Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M., Poznań 2010
Zachowania patologiczne wśród dzieci i młodzieży szkolnej w świetle wybranych badań. Bąk M. (https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6736/Socjotechniczne08.pdf?sequence=1)
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Olga Mądrzak (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 21:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.