SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Transgraniczny produkt turystyczny |
Kod przedmiotu | 04.4-WB-TiR2P-F3-TPrT-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem jest omówienie problematyki turystyki transgranicznej, uwarunkowań jej uprawiania, różnorodnych form jej oferty i sposobów zarządzania nią, a także podejśc do tworzenia produktów transgranicznych , formuły zarządzania nimi i partycypacji interesariuszy oraz ich marketingu.
Posiadanie wiedzy z zakresu zagadnień geografii turystycznej, krajoznawstwa oraz zagadnień politycznych w odniesieniu do funkcjonowania Unii Europejskiej.
1. Pojęcie transgraniczności i turystyki transgranicznej.
2. Podstawy prawne i organizacyjne (m.in. instytucjonalne) współpracy transgranicznej i rozwoju Transgranicznych Produktów Turystycznych (TPT).
3. Znaczenie turystyki dla rozwoju regionów przygranicznych. Warunki dla rozwoju turystyki transgranicznej i jego bariery.
4. Typy transgranicznych produktów turystycznych : produkt: obszar, miejsce, impreza, wydarzenie, szlak
5. Dziedzictwo kulturowe i zasoby przyrodnicze pogranicza Polski.
6. Identyfikacja ofert i produktów turystycznych na wybranych obszarach transgranicznych.
7. Potencjał tworzenia transgranicznego produktu turystycznego i realistyczne możliwości w tym zakresie.
8. Marketing transgranicznych produktów turystycznych: przykłady.
9. Opracowanie koncepcji projektu transgranicznego produktu turystycznego (np. w obszarze turystyki aktywnej - rowerowej, wodnej; kulturowej - miejskiej, krajoznawczej; oraz zdrowotnej, agroturystycznej, przyrodniczej i in.)
wykład problemowy i informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, dyskusja, projekt zespołowy (2 osoby).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa jest efektem aktywności na zajęciach, współpracy grupowej oraz przygotowania i przedstawienia projektu transgranicznego produktu turystycznego
1. Gardzińska A., Transgraniczny produkt turystyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego , 2015
2. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010
3. Gardzińska A., Koncepcja współpracy w procesie kreowania transgranicznego produktu turystycznego, "Prace Naukowe uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" Nr 379 (2015), s. 226-236
4. Mikos v. Rohrscheidt A., Produkty Transgraniczne w turystyce kulturowej. Przypadek Polski. "Turystyka Kulturowa" Nr 127 (2) / 2013
5. Adach J., Czechowski P., Gandecka A., Gołembski G., Potencjał turystyczny podregionu zielonogórskiego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2020.
1. Więckowski M., Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Prace Geograficzne, 224, PAN IGiPZ, Warszawa, 2010.
2. Więckowski M., Typologia przestrzeni turystycznej na obszarach przygranicznych, [w:] red. nauk. M. Durydiwka, K. Duda-Gromada, Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, WGiSR UW, Warszawa, 2011.
3. Studzieniecki T., Meyer B., Jakubowski A., Transnational tourist destination management: Case study of the Baltic Sea Region, Baltic Region, nr 12/3, 2020.
4. Studzieniecki T., Spiriajevas E., Cross-border tourist destinations in Europe - genesis, essence and promotion, 46th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 2019.
5. Więckowski M., How border tripoints offer opportunities for transboundary tourism development, Tourism Geographies, 24 2021.
6. Mikos v. Rohrscheidt A., Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom I. Konteksty, koncepcje strategie, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020, rozdział 4 (problematyka koncepcji produktów turystycznych i rozdział 5: problematyka strategii ich kreowania i rozwijania
7. Mikos v. Rohrscheidt A. Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom II Obszary, relacje, oferta Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020, rozdział 8: turoperatorzy i 9.1. szlaki kulturowe.
8. Świątkowski Z., Zarządzanie produktem turystycznym na przykładzie regionu lubuskiego, [w:] Nowoczesne zarzadzanie przedsiębiorstwem. V Konferencja Naukowa – Politechnika Zielonogórska, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra 2000.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 04-05-2023 09:14)