SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Transgraniczny produkt turystyczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Transgraniczny produkt turystyczny
Kod przedmiotu 04.4-WB-TiR2P-F3-TPrT-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Miedzińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest omówienie problematyki turystyki transgranicznej, uwarunkowań jej uprawiania, różnorodnych form jej oferty i sposobów zarządzania nią, a także podejśc do tworzenia produktów transgranicznych , formuły zarządzania nimi i partycypacji interesariuszy oraz ich marketingu.

Wymagania wstępne

Posiadanie wiedzy z zakresu zagadnień geografii turystycznej, krajoznawstwa oraz zagadnień politycznych w odniesieniu do funkcjonowania Unii Europejskiej.

Zakres tematyczny

1. Pojęcie transgraniczności i turystyki transgranicznej.

2. Podstawy prawne i organizacyjne (m.in. instytucjonalne) współpracy transgranicznej i rozwoju Transgranicznych Produktów Turystycznych (TPT).

3. Znaczenie turystyki dla rozwoju regionów przygranicznych. Warunki dla rozwoju turystyki transgranicznej i jego bariery.

4. Typy transgranicznych produktów turystycznych : produkt: obszar, miejsce, impreza, wydarzenie, szlak

5. Dziedzictwo kulturowe i zasoby przyrodnicze pogranicza Polski.

6. Identyfikacja ofert i produktów turystycznych na wybranych obszarach transgranicznych.

7. Potencjał tworzenia transgranicznego produktu turystycznego i realistyczne możliwości w tym zakresie.

8. Marketing transgranicznych produktów turystycznych: przykłady. 

9. Opracowanie koncepcji projektu transgranicznego produktu turystycznego (np. w obszarze turystyki aktywnej - rowerowej, wodnej; kulturowej - miejskiej, krajoznawczej; oraz zdrowotnej, agroturystycznej, przyrodniczej i in.)

Metody kształcenia

wykład problemowy i informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, dyskusja, projekt zespołowy (2 osoby).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest efektem aktywności na zajęciach, współpracy grupowej oraz przygotowania i przedstawienia projektu transgranicznego produktu turystycznego

Literatura podstawowa

1. Gardzińska A., Transgraniczny produkt turystyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego , 2015

2. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010

3. Gardzińska A., Koncepcja współpracy w procesie kreowania transgranicznego produktu turystycznego, "Prace Naukowe uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" Nr 379 (2015), s. 226-236

4. Mikos v. Rohrscheidt A., Produkty Transgraniczne w turystyce kulturowej. Przypadek Polski. "Turystyka Kulturowa" Nr 127 (2) / 2013

5. Adach J., Czechowski P., Gandecka A., Gołembski G., Potencjał turystyczny podregionu zielonogórskiego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2020.

Literatura uzupełniająca

1. Więckowski M., Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Prace Geograficzne, 224, PAN IGiPZ, Warszawa, 2010.

2. Więckowski M., Typologia przestrzeni turystycznej na obszarach przygranicznych, [w:] red. nauk. M. Durydiwka, K. Duda-Gromada, Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, WGiSR UW, Warszawa, 2011.

3. Studzieniecki T., Meyer B., Jakubowski A., Transnational tourist destination management: Case study of the Baltic Sea Region, Baltic Region, nr 12/3, 2020.

4. Studzieniecki T., Spiriajevas E.,  Cross-border tourist destinations in Europe - genesis, essence and promotion, 46th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 2019.

5. Więckowski M., How border tripoints offer opportunities for transboundary tourism development, Tourism Geographies, 24 2021.

6. Mikos v. Rohrscheidt A., Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom I. Konteksty, koncepcje strategie, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020, rozdział  4 (problematyka koncepcji produktów turystycznych i rozdział 5: problematyka strategii ich kreowania i rozwijania

7. Mikos v. Rohrscheidt A. Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom II Obszary, relacje, oferta Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020, rozdział 8: turoperatorzy i 9.1. szlaki kulturowe.

8. Świątkowski Z., Zarządzanie produktem turystycznym na przykładzie regionu lubuskiego, [w:] Nowoczesne zarzadzanie przedsiębiorstwem. V Konferencja Naukowa – Politechnika Zielonogórska, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 04-05-2023 09:14)