SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komórkowe szlaki sygnałowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komórkowe szlaki sygnałowe
Kod przedmiotu 13.4-WB-BTD-KSzS-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biotechnologia / Mikrobioanalityka w biotechnologii
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5 (w tym 2 jako e-learning)
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Aleksander Czogalla
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15
(w tym 15 jako e-learning)
1
(w tym 1 jako e-learning)
- - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podstawowym celem jest przedstawienie różnorodności oraz dynamiki procesów sygnalizacji komórkowej oraz sposobów integracji szlaków przekazywania sygnałów. Całość zagadnienia będzie omawiane głównie w kontekście dynamiki procesów komórkowych oraz architektury komórek eukariotycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biologii, biochemii, biofizyki komórkowej oraz genetyki.

Zakres tematyczny

Wykład

Przekazywanie sygnałów na poziomie międzykomórkowym oraz wewnątrz komórki. Przykłady struktury i funkcji receptorów. Omówienie podstawowych szlaków przekazywania sygnałów. Integracja poszczególnych szlaków sygnałowych, rola białek rusztowania (scaffold). Rola błony komórkowej, kompartymentów subkomórmowych oraz tratw błonowych w przekazywaniu sygnałów i modulacji tych procesów.

Ćwiczenia laboratoryjne

Analiza składu ilościowego i jakościowego sygnalizacyjnych domen błonowych. Budowa i organizacja kluczowych domen białek kotwiczących (białek rusztowania molekularnego). Wykrywanie, budowa i funkcja białek glikozylowanych. Przykłady zaburzeń szlaków przekazywania sygnału. Nowoczesne strategie farmakoterapii regulujące odbiór sygnałów.

Metody kształcenia

WYKŁAD - metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów. Metody e-learningowe.

ĆWICZENIA LABORATORYJNE - metoda praktyczna: zadania laboratoryjne, praca analityczna z wykorzystaniem wybranych metod analizy budowy i funkcji życiowych komórek; laboratorium komputerowe - analiza przystosowań organizacyjno-funkcjonalnych wybranych białek szlaków komórkowych. Metoda podająca: pogadanka na temat stosowanych metod analitycznych, analiza wyników doświadczeń,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu. Egzamin trwający 60 minut zawiera zarówno otwarte pytania jak i pytania testowe typu zamkniętego. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej ilości punktów.

Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie zaliczeń z zaplanowanych sprawozdań dotyczących analizy wybranych białek komórkowych szlaków sygnałowych oraz dwóch zaliczeń pisemnych w formie testów, obejmujących trzy pytania otwarte i dwanaście pytań zamkniętych. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

1. Harvey Lodish i in., Molecular Cell Biology, 9th Edition, Freeman 2021.

2. Bruce Alberts i in., Molecular Biology of the Cell, 6th Edition, Garland Sci. 2015.

 

Literatura uzupełniająca

1. Elżbieta Pyza, Grzegorz Tylko, Wincenty Kilarski, Strukturalne podstawy biologii komórki, PWN, 2022

2.  red. Zofia Bielańska- Osuchowska. Słownik Biologii Komórki, wyd II, PAU 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 24-05-2023 22:53)