SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekologia roślin z fitosocjologią |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-OS2D-EkRzF-S23 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Ochrona środowiska / Ochrona zasobów naturalnych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przedstawienie ekologii roślin jak działu ekologii ogólnej, zapoznanie z procesami funkcjonowania oraz regułami organizacji zbiorowisk roślinnych, ich dynamiką, powiązaniem z czynnikami środowiskowymi, zasadami i metodami klasyfikacji oraz zróżnicowaniem roślinności.
Ukończone kursy w zakresie botaniki systematycznej oraz ekologii ogólnej.
WYKŁAD Wprowadzenie do ekologii roślin. Czynnki ekologiczne a roślina. Zbiorowiska roślinne, roślinność. Ekosystemy. Różnorodność biologiczna. Ekologia globalna. ĆWICZENIA Organizacja i struktura zbiorowisk roślinnych. Rożnorodność roślinności Europy. Metody badań fitosocjologicznych. Fitoekologia stosowana.
Podająca: wykład w formie prezentacji multimedialnej. Praktyczna: ćwiczenia, obserwacje w terenie, prygotowanie projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD - egzamin końcowy w formie ustnej, do którego student dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń. Student zobowiązany jest do odpowiedzi na co najmniej cztery z pięciu pytań problemowych dotyczących znajomości pojęć z zakresu ekologii roślin oraz fitosocjologii.
ĆWICZENIA: zaliczenie z oceną - warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć konwersatoryjnych (10%), uzyskanie pozytywnych ocen z 2 pisemnych kolokwiów (w formie otwartych i zamkniętych pytań, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów) (30%), zaliczenie wszystkich kart pracy przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń (10%), uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji multimedialnej (25%) oraz przygotowanie sprawozdania z badań terenowych (25%).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).
1. Leuschner C., Ellenberg H. 2017. Vegetation Ecology of Central Europe, Volume I: Ecology of Central European Forests. Springer International Publishing.
2. Leuschner C., Ellenberg H. 2017. Vegetation Ecology of Central Europe, Volume II: Ecology of Central European Non-Forest Vegetation: Coastal to Alpine, Natural to Man-Made Habitats. Springer International Publishing.
3. Keddy P. 2017. Plant Ecology. Origins, Processes, Consequences. 2nd ed. Cambridge University Press, New York.
4. Schulze E.-D., Beck E., Buchmann N., Clemens S., Müller-Hohenstein K., Scherer-Lorenzen M. 2019. Plant Ecology. 2nd ed. Springer, Berlin, Heidelberg.
1. Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Sorus, Poznań-Kraków.
2. Thomas F. 2018. Grundzüge der Pflanzenökologie. Springer, Berlin.
3. Wysocki C., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Dmytro Iakushenko (ostatnia modyfikacja: 30-04-2023 22:02)