Przekazanie wiedzy o istocie kategorii jakości życia i koncepcji zrównoważonego rozwoju, relacjach między różnymi rodzajami jakości życia oraz wybranych metodach jej pomiaru..
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Jakość życia jako interdyscyplinarny przedmiot badań: m. in. nauki o jakości, psychologii, socjologii, statystyki, filozofii i nauk ekonomicznych. Wielka trójka kategorii: jakość życia jako cel nadrzędny, rozwój społeczno-gospodarczy jako cel główny i instrumentarium; uniwersalne pojęcie rozwoju i pojęcia pochodne – istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Istota życia – ujęcia zawężone i holistyczne (trzy sfery życia i osiem poziomów potrzeb). Siedem typologii jakości życia: wartościująca i niewartościująca, globalna i ograniczona, obiektywna i subiektywna, indywidualna i zbiorowa, bezpośrednia i pośrednia, zrównoważona i niezrównoważona oraz jakość życia według systemów wartości. Wzorce i antywzorce jakości życia, praktyczne problemy „przebiegunowania wzorców”, jakość życia a cechy człowieczeństwa - sens życia. Pomiar obiektywnej i subiektywnej jakości życia - korelacja między wskaźnikami jakości obiektywnej i subiektywnej (twierdzenie Campbella), subiektywny sens i pomiar jakości życia: wskaźniki zadowolenia/ satysfakcji/szczęścia, względne poczucie pokrzywdzenia jako czynnik wpływający na subiektywną jakość życia, subiektywna jakość życia a systemy wartości – jakość życia typu „mieć” i jakość życia typu „być”. Wybrane systemy pomiaru jakości życia (doświadczenia Diagnoz społecznych i pomiar na poziomie lokalnym).
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Studenci zobowiązani są do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie ma postać pisemną.
Borys Tadeusz, 2022, Dekompozycja modułu uczuciowego jakości życia - piąta składowa "cierpliwość", Problemy Jakości, nr 1, 2--12, https://problemyjakosci.com.pl/
Borys Tadeusz, 2021, Dekompozycja modułu uczuciowego jakości życia - trzecia i czwarta składowa "empatia" i "współczucie", Problemy Jakości, nr 12, 2--11, https://problemyjakosci.com.pl/index.php/zeszyty/
Borys Tadeusz, 2021, Dekompozycja modułu uczuciowego jakości życia - druga składowa "wdzięczność", Problemy Jakości, nr 7, 2--10, https://problemyjakosci.com.pl/
Borys Tadeusz, 2021, Dekompozycja modułu uczuciowego jakości życia - pierwsza składowa "nadzieja", Problemy Jakości, nr 6, 2--12, DOI: 10.15199/46.2021.6.1
Borys T., Rogala P. (red.), 2008, Jakość życia na poziomie lokalnym – ujęcie wskaźnikowe, Wyd. UNDP, Warszawa (dostępna także forma elektroniczna).
Borys T., 2011, Zrównoważony rozwój a jakość życia człowieka, czyli krótka historia o trzech drogach i postawach życiowych, „Ekonatura”, nr 5, s. 28-30 (dostępna także forma elektroniczna).
Borys T., 2014, Jakość życia a aksjologia przywództwa, [w:] Kulaszko I. (red. nauk.) „Etyka przywództwa. Ujęcie interdyscyplinarne”, Difin, Warszawa, s. 165-175.
Borys T., 2015, Typologia jakości życia - pomiar statystyczny, " Wiadomości Statystyczne" nr 7,
Borys T. 2021, W poszukiwaniu modułu uczuciowego jakości życia, Problemy Jakości s. 2-9, (online) DOI: 10.15199/46.2021.3.1
Literatura uzupełniająca
Quality of Life Index by Country 2023, accessed: https://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp
Borys T. (red.), 2005, Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok (dostępna także forma elektroniczna).
Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna – warunki i jakość życia Polaków. Rada Monitoringu Społecznego. Warszawa (diagnozy od 2000 roku dostępne na stronie internetowej: www. Diagnoza spoleczna…)
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1999.
Jakość życia w perspektywie nauk humanistycznych, ekonomicznych i ekologii, Wyd. AE Jelenia Góra 2003
Kolman R. Jakość życia na co dzień, wyd. OPO, Bydgoszcz 2002.
Skrzypek E., Uwarunkowania jakości życia w społeczeństwie informacyjnym, wyd. UMCS, Lublin 2007
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-05-2023 19:35)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.