Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat kształtowania zaangażowania pracowników w organizacji, rozwinięcie umiejętności diagnozowania poziomu zaangażowania oraz kompetencji w zakresie wyzwalania aktywności członków organizacji.
Wymagania wstępne
Uzyskanie zaliczenia na min. ocenę dostateczną z przedmiotu Podstawy zarządzania.
Zakres tematyczny
Wykład: Istota zaangażowania pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Potrzeba zarządzania nim. Źródła zaangażowania pracowników. Uwarunkowania zaangażowania pracowników. Czynniki organizacyjne mające wpływ na zaangażowanie pracowników. Diagnozowanie poziomu zaangażowania pracowników w organizacji. Zagrożenia dla wyzwalania zaangażowania pracowników.
Ćwiczenia: Istota zaangażowania. Motywowanie a zaangażowanie. Determinanty zaangażowania. Rola menedżera w kształtowaniu zaangażowania pracowników. Pomiar zaangażowania pracowników w organizacji. Możliwości wyzwalania zaangażowania. Kształtowanie zaangażowania pracowników różnych stanowisk, odmiennych form zatrudnienia
Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja grupowa, case study, zadania warsztatowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia dla wykładu (K_W06, K_W15, K_K08, K_K04): egzamin pisemny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 60% punktów z egzaminu.
Warunki zaliczenia dla ćwiczeń (K_U03, K_U02, K_U07, K_U06, K_K08, K_K04): projekt polegający na diagnozie poziomu zaangażowania pracowników w przedsiębiorstwie i ukazaniu możliwości jego podwyższania; aktywność na zajęciach. Studenci na pierwszych zajęciach otrzymują wymagania dotyczące projektu, tzn. elementy, które powinien zawierać projekt (oraz zasady oceniania). Ocena uzależniona jest od: kompletności projektu, umiejętności analizy, spójności między prezentowanymi treściami, kreatywności oraz przejrzystości prezentowanych treści. Student może uzyskać ocenę: charakterystyka przedsiębiorstwa adekwatna do omawianego zagadnienia (dostateczny), diagnoza poziomów zaangażowania (dostateczny plus - dobry), propozycja dalszych działań dotyczących poziomu zaangażowania (dobry plus -bardzo dobry).
Ocena końcowa: na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z wykładu (40%) i ćwiczeń (60%). Przy czym wyliczana jest ona przy założeniu uzyskania zaliczenia z obu form prowadzenia zajęć.
Literatura podstawowa
Kmiotek K., Zaangażowanie pracowników w miejscu pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2016.
Haffer J., Haffer R., Osobiste a zespołowe zaangażowanie w pracę, Organizacja i Kierowanie, 2018, nr 3, s. 49-76
Robijn W., Euwema M.C.,Schaufeli W.B., Deprez J., 2020, Leaders, teams and work engagement: a basic needs perspective, “Career Development International”, 25(4).
Das M., Singh V., Mehra S., 2021, Employee demography and employee engagement - An empirical study on it employees, “SCMS Journal of Indian Management”, 18(1).
Bugdol M., Wartości organizacyjne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
Smythe J., CEO – dyrektor do spraw zaangażowania, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2009.
Juchnowicz M., Zarządzanie przez zaangażowanie, PWN, 2010.
Żurek A., Zarządzanie przez zaangażowanie: jak bezinwestycyjnie poprawić wyniki firmy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015.
Kulikowski, 2016, Pomiar zaangażowania w pracę w sektorze publicznym – propozycja narzędzia na podstawie przeglądu literatury, „Zarządzanie Publiczne”, 3(35.
Stankiewicz J., Moczulska M., Wartości jako istotny czynnik warunkujący zaangażowanie pracowników w organizacji niezbędne dla przemian we współczesnych przedsiębiorstwach, w: J. Skalik (red.), Przełamywanie barier wzrostu przedsiębiorstw, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2011.
Stankiewicz J., Moczulska M., Wyzwalanie zaangażowania pracowników poprzez rywalizację czy współpracę?, Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego: Wybrane problemy kooperencji w rozwoju współczesnych organizacji, 2012
Literatura uzupełniająca
Duhigg Ch., Siła nawyku, PWN, Warszawa, 2013.
Malcolm G., Poza schematem, Znak, 2019
Stocki N., Prokopowicz P., Żmuda G., Pełna partycypacja w zarządzaniu. Tajemnice sukcesu największych eksperymentów menedżerskich świata, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2008.
Jaremczuk K., Przesłanki skutecznego zaangażowania uczestników współczesnej organizacji, Prace i materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Nr 2/3, Sopot 2009.
Smith J., Empowerment. Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników, One Press, Gliwice 2006.
Zigarmi D., Nimon K., Houson D., Witt D., Diehl D., A Preliminary Field Test Of An Employee Work Passion Model, „Human Resource Development Quarterly”, Vol. 22, No. 2., 2011.
Saks A.M. Antecedents and consequences of employee engagement, „Journal of Managerial Psychology”, 2006, Vol. 21, Iss. 7 .
Baldev S., Anupama R., Determinants of employee engagement in a private sector organization: an explorer study, „Advances in Management” Vol. 3, 2010.
Pollak A., Chrupała-Pniak M., 2019, Czy zaangażowani pracownicyzarabiają więcej? Moderująca rola wymagań pracy w relacji zaangażowania do wynagrodzenia „Zarzadzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 128/129, iss. ¾.
Rahmadani V.G.,Schaufeli, W.B., Ivanova, T.Y., Osin, E.N., 2019, Basic psychological need satisfaction mediates the relationship between engaging leadership and work engagement: A cross-national study, “Human Resource Development Quarterly”, 30 (4).
Motyka B., 2018, Employee engagement and performance: a systematic literature review,” International Journal of Management and Economics”, 54(3).
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marta Moczulska (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 15:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.