Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy, kompetencji i umiejętności z zakresu outsourcingu i offshoringu w kontekście pozyskiwania inwestorów przez gminę. Kluczowym celem jest nabycie przez studentów praktycznej wiedzy związanej z pełnym procesem obsługi inwestorów przez samorząd.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem wykładów, sylabusem, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
Podobieństwa i różnice pomiędzy outsourcingiem a offshoringiem. Globalizacja. Otoczenie międzynarodowe w kontekście pozyskiwania inwestorów poprzez outsourcing i offshoring.
Outsourcing. Istota, definicje, formy, rodzaje, cele, zasady, taktyka oraz miary outsourcingu procesów biznesowych. Determinanty, korzyści, proces i fazy rozwoju outsourcingu. Outsourcing kapitałowy a kontraktowy: proces, warunki, analiza podatności na wydzielenie, schemat analizy szczegółowej, kalkulacja zrealizowanych oszczędności, przykłady. Ekonomiczne i technologiczne czynniki rozwoju outsourcingu. Bariery i zagrożenia rozwojowe outsourcingu. Wpływ outsourcingu na rynek pracy. Outsourcing a wzrost gospodarczy. Ramowy schemat umowy outsourcingowej. Zbiór zasad dla menedżerów przygotowujących się do outsourcingu. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju outsourcingu w kontekście pozyskiwania inwestorów. Przykładowe obszary outsourcingu.
Offshoring. Definicje, rodzaje, taktyka i miary offshoringu procesów biznesowych. Determinanty i fazy rozwoju offshoringu. Ekonomiczne i technologiczne czynniki rozwoju offshoringu. Bariery rozwojowe offshoringu. Wpływ offshoringu na rynek pracy. Offshoring a wzrost gospodarczy. Kryteria wyboru lokalizacji. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju offshoringu w kontekście pozyskiwania inwestorów. Strefy offshore (raje podatkowe). Przykłady offshoringu.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne: istota, definicje, korzyści i koszty, motywy, formy, skutki. Nielegalne przepływy kapitału. Efekt przesunięcia i kreacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Rating i agencje ratingowe, korporacje transnarodowe. Dane statystyczne związane z przepływem inwestycji zagranicznych.
Outsourcing i offshoring w kontekście pozyskiwania inwestorów przez gminę. Tworzenie ofert inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Analiza danych demograficznych pod kątem rynku pracy. Charakterystyka terenów inwestycyjnych. System zachęt finansowych. Organizacja obsługi inwestorów. Prowadzenie negocjacji z inwestorami. Obsługa po inwestycyjna, tworzenie mechanizmów praktycznej nauki zawodów, przygotowanie strategii przyciągania inwestorów.
Outsourcing i offshoring w kontekście pozyskiwania inwestorów do gmin w czwartej erze rewolucji przemysłowej. Analiza zasobów, zewnętrze i wewnętrze uwarunkowania procesów delokalizacyjnych, analiza SWOT. Biznes plan. Istotne funkcje zarządzania w kontekście pozyskiwania inwestorów do gmin poprzez outsourcing i offshoring. Benchmarking outsourcingu i offshoringu w kontekście pozyskiwania inwestorów do gmin.
Inne źródła pozyskiwania inwestorów oraz finansowania działalności gospodarczej.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny i problemowy, metoda przypadków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład będzie zweryfikowany zaliczeniem ustnym, w którym student będzie oceniany wg założonych wcześniej efektów kształcenia. Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywne zaliczenie w formie ustnej składającej się z pięciu pytań (od 50% do 60% dostateczny; powyżej 60% do 70% dostateczny plus; powyżej 70% do 80% dobry; powyżej 80% do 90% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry).
Literatura podstawowa
Blinder A., Offshoring- kolejna rewolucja przemysłowa?, "Studia regionalne i lokalne", Vol. 26 Nr 4, 2016.
Budzyńska K., Kreowanie wartości dodanej przedsiębiorstwa przez offshoring [w:] "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804- Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67", 2014.
Próchniak J., Outsourcing i offshoring a zarządzanie wartością w przedsiębiorstwie [w:] Zarządzanie wartością spółki kapitałowej, podręcznik akademicki, red. J.K. Bielecki, L. Pawłowicz, CedeWu, Warszawa 2012.
Radło M. J., Offshoring i Outsourcing. Implikacje dla gospodarki i przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
Sobotka B., Outsourcing i offshoring w kontekście pozyskiwania inwestorów do gmin, Fundacja VCC, Lublin 2017.
Szymaniak A. (red.), Globalizacja usług. Outsourcing, offshoring i shared services centers, Wydawnictwa Akademickie I Profesjonalne, Warszawa 2008.
Binek Z., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a wprowadzenie euro w Polsce, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G., (red), Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa 2005.
Kłosiński K., Masłowski A., Globalizacja sektora usług w Polsce, PWE, Warszawa 2005.
Mudambi R., Venzin M., The Strategic Nexus of Offshoring and Outsourcing Decisions, Journal of Management Studies, Volume 47, Issue 8, December 2010, Pages 1510-1533.
Trocki M., Outsourcing, PWE, Warszawa 2001.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Zbigniew Binek (ostatnia modyfikacja: 23-05-2023 13:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.