SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Lean manufacturing |
Kod przedmiotu | 06.9-WZ-LogP-LM |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logistyka miejska, Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie wiedzy, kompetencji i umiejętności z zakresu lean management, zastosowania metod lean manufacturing szczególnie w zakresie usprawnienia procesów i systemów logistycznych.
Zaliczone kursy: Zarządzanie produkcją i usługami, Podstawy logistyki.
Wykład: Istota i geneza lean manufacturing. Identyfikacja problemów związanych z marnotrawstwem w procesach produkcyjnych i logistycznych. Model Toyoty. Organizowanie strumienia wartości. Standaryzacja pracy. Przepływ ciągły. System ssący. Zarządzanie wizualne. Metody i narzędzia lean, w tym m.in.: VSM – Value Stream Mapping i jej znaczenie w usprawnianiu przepływu. Zastosowanie metody 5S w reorganizacji stanowisk pracy. Charakterystyka metody TPM. Charakterystyka metody SMED (Single Minutes Exchange of Die) w redukcji czasów przezbrojeń.
Ćwiczenia: Praktyczne zastosowanie metod i narzędzi lean do eliminowania marnotrawstwa w wybranej organizacji. Studenci samodzielnie lub w dwuosobowych zespołach opracowują projekt polegający na identyfikacji i analizie procesu/obszaru w wybranej przez siebie organizacji, dokonaniu identyfikacji marnotrawstwa oraz zaproponowaniu rozwiązań doskonalących z wykorzystaniem metod i narzędzi lean. Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji.
Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia w formie analizy przypadków - case study, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z pisemnego egzaminu obejmującego zakres wiedzy prezentowanej na wykładzie i ćwiczeniach. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Ocena wyznaczana na podstawie składowej oceniającej umiejętności związane z doborem i przygotowaniem treści kilkunastostronicowego opracowania oraz prezentacji multimedialnej oraz sposobu prezentacji, obrony przyjętych rozwiązań, metod i udziału w dyskusji nad innymi prezentacjami. Ocena końcowa przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z poszczególnych form zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.
1. Antosz K., Stadnicka D., Pacana A., Zielecki W., Lean Manufacturing: doskonalenie produkcji, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
2. Pacana A., Instrumenty lean manufacturing, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2021.
3. Wiśniewska M., Wojciechowska A., Żerek D., Zastosowanie wybranych narzędzi Lean Manufacturing do optymalizacji procesów w przedsiębiorstwach produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2016.
1. Król T., Lean management po polsku: o dobrych i złych praktykach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018.
2. Piasecka A., Ludwiczak A., Tutko M., Projakościowe koncepcje zarządzania w szkołach wyższych: TQM, lean management, kaizen, Wyd. Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków 2021
3. Liker J. K.: Droga Toyoty 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2005.
4. Jones, D. T., Womack, J. P. (2015). Lean Solutions: How Companies and Customers Can Create Value and Wealth Together. USA: Free Press.
Zmodyfikowane przez dr Anna Ludwiczak (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 22:31)