SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedsiębiorczość - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedsiębiorczość
Kod przedmiotu 04.0-WZ-ZarzD-P
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i procesami przedsiębiorczości oraz ich praktycznymi implikacjami. Po pomyślnym ukończeniu kursu studenci
będą w stanie (1) identyfikować możliwości biznesowe i rozwijać pomysły biznesowe; (2) wyjaśniać teoretyczne koncepcje przedsiębiorczości i stosować je w praktycznych przypadkach; (3) przyjmować perspektywę przedsiębiorcy w firmie, identyfikując szanse, zagrożenia i niezbędne środki, które pojawiają się w tym kontekście; (4) zrozumieć proces zarządzania firmą od fazy założenia do fazy wzrostu i planowania sukcesu.

Wymagania wstępne

----

Zakres tematyczny

Wykłady: Rys historyczny poglądów na przedsiębiorczość. Współczesne pojęcie, typy przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako zachowanie, postawa i proces. Przedsiębiorczość intelektualna, przedsiębiorczość wewnętrzna i zewnętrzna, przedsiębiorczość społeczna, przedsiębiorczość rodzinna. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne przedsiębiorczości, motywacje przedsiębiorcze. Orientacja przedsiębiorcza. Instytucje wspierające przedsiębiorców; otoczenie biznesu. Przedsiębiorczość międzynarodowa. Ćwiczenia: Proces przedsiębiorczości. Planowanie przedsięwzięcia gospodarczego. Identyfikacja szans przedsiębiorczych. Ocena ryzyka niepowodzenia. Zapewnienie zasobów i warunki wdrożenia planu przedsiębiorczego. Formalne procedury zakładania działalności gospodarczej. Znaczenie i budowa biznesplanu.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny. Ćwiczenia: metoda przypadków, praca w grupach, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin, ćwiczenia - zaliczenie. Minimalny próg zaliczenia egzaminu to min. 50% poprawnych odpowiedzi z zagadnień teoretycznych przedstawionych na wykładzie. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przedstawienie modelu biznesowego wraz z biznesplanem dla nowego lub istniejącego przedsięwzięcia biznesowego. Projekt ma obejmować część merytoryczną i finansową przedsięwzięcia (K_K11). Na ocenę końcową składają się: ocena cząstkowa z postępów w przygotowaniu projektu przedstawiona w formie dwóch prezentacji (30%) oraz ocena końcowa z projektu przedstawiona w formie pisemnej (70%) (K_U02, K_W02, K_W04). Alternatywnym sposobem zaliczenia ćwiczeń jest udział w badaniu działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce.

Literatura podstawowa

1. Bygrave, W. & Zacharakis A., Entrepreneurship Second Edition, Wiley, 2011.

2. Osterwalder, A. & Pigneur, Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, OnePress, 2022

3. Maurya, A., Running Lean Iterate from Plan A to a Plan That Works, O'Reilly, 2012.

4. Dzikowski, P., A bibliometric analysis of born global firms, Journal of Business Research, Volume 85, 2018, 281-294, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.054.

5. Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa 2010.

6. Gudkova S., Glinka B., Przedsiębiorczość, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

1. Rollnik-Sadowska E., Przedsiębiorczość kobiet w Polsce,, Difin, Warszawa 2010.

2. Gaweł A., Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości, Wyd UE, Poznań 2007.

3. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Biznesplan w praktyce, Cedewu, Warszawa 2010.

4. Filar E., Skrzypek J., Biznes plan, Poltext, Warszawa 2004.

5. Targalski J. Francik A., Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą, C.H. Beck, Warszawa 2009.

6. Kraśnicka T. (red.), Przedsiębiorczość międzynarodowa. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. UE, Katowice 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 11:15)