SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie strategiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie strategiczne
Kod przedmiotu 04.0-WZ-ZarzD-ZS
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dariusz Sobotkiewicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie wiedzy z zakresu istoty, zasad zarządzania strategicznego. Ukazanie roli zarządzania strategicznego w rozwoju przedsiębiorstw. Poznanie procesów analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii. Stosowanie metod analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii do rozwiązania problemów zarządzania.  

Wymagania wstępne

 Podstawy zarządzania, zarządzanie projektami, makroekonomia, koncepcje zarządzania.

Zakres tematyczny

W ramach prowadzonych wykładów: Istota i geneza zarządzania strategicznego; Szkoły i nurty zarządzania strategicznego; Istota, poziomy i rodzaje strategii; Globalny i lokalny kontekst strategii; Proces formułowania strategii; Wizja, misja i cele strategiczne organizacji; Konkurencyjność a przewaga konkurencyjna organizacji; Metody analizy strategicznej otoczenia organizacji; Elementy strategicznej analizy sektora; Metody planowania strategicznego; Implementacja strategii; Alianse strategiczne, fuzje i przejęcia; Zarządzanie strategiczne w kontekście nurtu zasobowego; Zarządzanie strategiczne w warunkach oddziaływań globalizacji i dynamicznego otoczenia.

W ramach prowadzonych ćwiczeń: Istota strategii i zarządzania strategicznego; Poziomy i rodzaje strategii; Zastosowanie metod: analizy strategicznej, planowania strategicznego, implementacji strategii.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji,  prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, symulacja, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektów, prezentacja, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną.

Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykazanie się znajomością terminologii z zakresu zarządzania strategicznego; przedstawienie cząstkowych etapów i końcowego projektu dotyczącego planowania strategicznego i implementacji strategii; uzasadnienie wyboru zastosowanych metod planowania strategicznego i implementacji strategii; wyjaśnienie (uzasadnienie) wyników pracy. Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z projektu (60%), oceny za ćwiczenia – minimum 2 ćwiczenia (40%).

Zaliczenie z wykładu: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej  oceny z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej - odpowiedź na cztery pytania z zagadnień obowiązujących do egzaminu. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z egzaminu. Zagadnienia podane będą studentom miesiąc przed egzaminem. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

1.      Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.

2.      Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2008.

3.      Morgan M., Levitt R.E., Malek W., Skuteczne wdrażanie strategii, PWN, Warszawa 2010.

4.      Obłój K., Strategia organizacji, w poszukiwaniu stałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.

5.      Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi strategicznej, PWE, Warszawa 2004.

6.      Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa, 2017.

7.      Rothaermel F., Strategic Management 3rd Edition, McGraw Hill, 2016.

 

Literatura uzupełniająca

1.      Kaplan R. S., Horton D. P., Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa 2007.

2.      Łobejko S., Pierścionek Z. (red.), Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.

3.      Penc-Pietrzak I., Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcje i zastosowania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2003.

4.      Romanowska M., Wachowiak P. (red.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006.

5.     Danielak W., Sobotkiewicz D., Wybrane czynniki wewnętrzne i zewnętrzne w kształtowaniu modelu biznesu, Zmiana warunkiem sukcesu. Potencjał rozwoju i  doskonalenia organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2017 r.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dariusz Sobotkiewicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-05-2023 14:22)