SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zarządzanie strategiczne |
Kod przedmiotu | 04.0-WZ-ZarzD-ZS |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przedstawienie wiedzy z zakresu istoty, zasad zarządzania strategicznego. Ukazanie roli zarządzania strategicznego w rozwoju przedsiębiorstw. Poznanie procesów analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii. Stosowanie metod analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii do rozwiązania problemów zarządzania.
Podstawy zarządzania, zarządzanie projektami, makroekonomia, koncepcje zarządzania.
W ramach prowadzonych wykładów: Istota i geneza zarządzania strategicznego; Szkoły i nurty zarządzania strategicznego; Istota, poziomy i rodzaje strategii; Globalny i lokalny kontekst strategii; Proces formułowania strategii; Wizja, misja i cele strategiczne organizacji; Konkurencyjność a przewaga konkurencyjna organizacji; Metody analizy strategicznej otoczenia organizacji; Elementy strategicznej analizy sektora; Metody planowania strategicznego; Implementacja strategii; Alianse strategiczne, fuzje i przejęcia; Zarządzanie strategiczne w kontekście nurtu zasobowego; Zarządzanie strategiczne w warunkach oddziaływań globalizacji i dynamicznego otoczenia.
W ramach prowadzonych ćwiczeń: Istota strategii i zarządzania strategicznego; Poziomy i rodzaje strategii; Zastosowanie metod: analizy strategicznej, planowania strategicznego, implementacji strategii.
Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji, prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, symulacja, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektów, prezentacja, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną.
Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykazanie się znajomością terminologii z zakresu zarządzania strategicznego; przedstawienie cząstkowych etapów i końcowego projektu dotyczącego planowania strategicznego i implementacji strategii; uzasadnienie wyboru zastosowanych metod planowania strategicznego i implementacji strategii; wyjaśnienie (uzasadnienie) wyników pracy. Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z projektu (60%), oceny za ćwiczenia – minimum 2 ćwiczenia (40%).
Zaliczenie z wykładu: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej - odpowiedź na cztery pytania z zagadnień obowiązujących do egzaminu. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z egzaminu. Zagadnienia podane będą studentom miesiąc przed egzaminem. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładu.
1. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
2. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2008.
3. Morgan M., Levitt R.E., Malek W., Skuteczne wdrażanie strategii, PWN, Warszawa 2010.
4. Obłój K., Strategia organizacji, w poszukiwaniu stałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
5. Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi strategicznej, PWE, Warszawa 2004.
6. Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa, 2017.
7. Rothaermel F., Strategic Management 3rd Edition, McGraw Hill, 2016.
1. Kaplan R. S., Horton D. P., Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa 2007.
2. Łobejko S., Pierścionek Z. (red.), Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.
3. Penc-Pietrzak I., Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcje i zastosowania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2003.
4. Romanowska M., Wachowiak P. (red.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006.
5. Danielak W., Sobotkiewicz D., Wybrane czynniki wewnętrzne i zewnętrzne w kształtowaniu modelu biznesu, Zmiana warunkiem sukcesu. Potencjał rozwoju i doskonalenia organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2017 r.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dariusz Sobotkiewicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-05-2023 14:22)