SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Lean management - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Lean management
Kod przedmiotu 04.9-WZ-ZarzD-LM
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Strategie rozwoju biznesu
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ludwiczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu lean management oraz wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania tej koncepcji w organizacjach produkcyjnych i usługowych.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Wykład: Istota lean management. Uwarunkowania wdrożenia koncepcji szczupłego zarządzania w różnych typach organizacji. Strategia wdrażania lean management w organizacji. Przywództwo w szczupłym zarządzaniu. Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na ciągłe doskonalenie.

Ćwiczenia: Praktyczne zastosowanie lean management w organizacjach. Budowanie strategii lean. Studenci w zespołach rozwiązują praktyczne problemy związane z opracowywaniem i wdrażaniem zmian usprawniających zorientowanych na wyszczuplenie organizacji. Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji.

 

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia w formie analizy przypadków - case study, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z pisemnego testu obejmującego zakres wiedzy prezentowanej na wykładzie i ćwiczeniach. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Ocena wyznaczana na podstawie składowej oceniającej umiejętności związane z doborem i przygotowaniem treści kilkunastostronicowego opracowania oraz prezentacji multimedialnej oraz  sposobu prezentacji, obrony przyjętych rozwiązań, metod i  udziału w dyskusji nad innymi prezentacjami. Ocena końcowa przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z poszczególnych form zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.

Literatura podstawowa

1. Pieńkowski M, Kompleksowy Model Dojrzałości Lean Manufacturing, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2021.

2. Jones D. T., Chaize J., Fiume, O. J., Ballé M, Strategia lean: kultura uczenia się kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2019.

3. Locher D., Lean w biurze i usługach. Przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2019.

4. Antosz K., Stadnicka D., Pacana A., Zielecki W., Lean Manufacturing: doskonalenie produkcji, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.

5. Pacana A., Instrumenty lean manufacturing, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2021.

Literatura uzupełniająca

1. Król T., Lean management po polsku: o dobrych i złych praktykach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018.

2. Piasecka A., Ludwiczak A., Tutko M., Projakościowe koncepcje zarządzania w szkołach wyższych: TQM, lean management, kaizen, Wyd. Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków 2021

3. Liker J. K.: Droga Toyoty 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2005.

4. Jones, D. T., Womack, J. P. (2015). Lean Solutions: How Companies and Customers Can Create Value and Wealth Together. USA: Free Press.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Ludwiczak (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 22:52)