SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie przez jakość - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie przez jakość
Kod przedmiotu 04.9-WZ-ZarzD-ZPJ
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Strategie rozwoju biznesu
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ludwiczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją i zasadami zarządzania przez jakość (Total Quality Management -TQM) oraz nabycie przez nich praktycznych umiejętności wykorzystywania narzędzi i metod kompleksowego zarządzania jakością w praktyce gospodarczej.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Wykład: geneza i istota koncepcji TQM, podstawowe zasady zarządzania przez jakość, narzędzia i metody statystyczne doskonalenia jakości, rola standardów międzynarodowych w zarządzaniu przez jakość, wykorzystanie we wdrażaniu TQM metody samooceny diagnostycznej, koszty jakości jako podstawowe narzędzie oceny efektywności systemów jakości.
Ćwiczenia: Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji opracowanych przez dwuosobowe zespoły studentów praktycznych przypadków wykorzystania narzędzi doskonalenia jakości.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda przypadków, praca w grupach, metoda projektu, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z pisemnego testu obejmującego zakres wiedzy prezentowanej na wykładzie i ćwiczeniach. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Ocena wyznaczana na podstawie składowej oceniającej umiejętności związane z doborem i przygotowaniem treści kilkunastostronicowego opracowania oraz prezentacji multimedialnej oraz  sposobu prezentacji, obrony przyjętych rozwiązań, metod i  udziału w dyskusji nad innymi prezentacjami. Ocena końcowa przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z poszczególnych form zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.

 

Literatura podstawowa

1. Konarzewska-Gubała E., Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2013.

2. Szczepańska K., Kompleksowe zarządzanie jakością TQM: przeszłość i teraźniejszość, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010.

3. Pacana A., Narzędzia zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2022.



 

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Blikle A., J., Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji. Wyd. one press, 2021.

2. Szczepańska K., Metody i techniki TQM, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009

3. Ćwiklicki M., Obora H., Metody TQM w zarządzaniu firmą: praktyczne przykłady zastosowań, Wydawnictwo Poldex, Kraków 2009

4. Piasecka A., Ludwiczak A., Tutko M., Projakościowe koncepcje zarządzania w szkołach wyższych: TQM, lean management, kaizen, Wyd. Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków 2021.

5. Agarwal, A., Luthra, S., Garg, D., Mangla, S. K. (2020). Total Quality Management (TQM): Principles, Methods, and Applications. USA: CRC Press.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Ludwiczak (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 23:18)