SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zarządzanie przez jakość |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-ZarzD-ZPJ |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Strategie rozwoju biznesu |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją i zasadami zarządzania przez jakość (Total Quality Management -TQM) oraz nabycie przez nich praktycznych umiejętności wykorzystywania narzędzi i metod kompleksowego zarządzania jakością w praktyce gospodarczej.
-
Wykład: geneza i istota koncepcji TQM, podstawowe zasady zarządzania przez jakość, narzędzia i metody statystyczne doskonalenia jakości, rola standardów międzynarodowych w zarządzaniu przez jakość, wykorzystanie we wdrażaniu TQM metody samooceny diagnostycznej, koszty jakości jako podstawowe narzędzie oceny efektywności systemów jakości.
Ćwiczenia: Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji opracowanych przez dwuosobowe zespoły studentów praktycznych przypadków wykorzystania narzędzi doskonalenia jakości.
Wykład konwencjonalny, metoda przypadków, praca w grupach, metoda projektu, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z pisemnego testu obejmującego zakres wiedzy prezentowanej na wykładzie i ćwiczeniach. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Ocena wyznaczana na podstawie składowej oceniającej umiejętności związane z doborem i przygotowaniem treści kilkunastostronicowego opracowania oraz prezentacji multimedialnej oraz sposobu prezentacji, obrony przyjętych rozwiązań, metod i udziału w dyskusji nad innymi prezentacjami. Ocena końcowa przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z poszczególnych form zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.
1. Konarzewska-Gubała E., Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2013.
2. Szczepańska K., Kompleksowe zarządzanie jakością TQM: przeszłość i teraźniejszość, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010.
3. Pacana A., Narzędzia zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2022.
1. Blikle A., J., Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji. Wyd. one press, 2021.
2. Szczepańska K., Metody i techniki TQM, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009
3. Ćwiklicki M., Obora H., Metody TQM w zarządzaniu firmą: praktyczne przykłady zastosowań, Wydawnictwo Poldex, Kraków 2009
4. Piasecka A., Ludwiczak A., Tutko M., Projakościowe koncepcje zarządzania w szkołach wyższych: TQM, lean management, kaizen, Wyd. Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków 2021.
5. Agarwal, A., Luthra, S., Garg, D., Mangla, S. K. (2020). Total Quality Management (TQM): Principles, Methods, and Applications. USA: CRC Press.
Zmodyfikowane przez dr Anna Ludwiczak (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 23:18)