Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat kształtowania zaangażowania pracowników w organizacji.
Wymagania wstępne
Uzyskanie zaliczenia na min. ocenę dostateczną z przedmiotów: Koncepcje zarządzania, Psychologia zarządzania
Zakres tematyczny
Treść wykładów: Istota zaangażowania pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Potrzeba zarządzania nim. Uwarunkowania zaangażowania pracowników. Diagnozowanie stanu zaangażowania pracowników w organizacji. Możliwości wyzwalania zaangażowania pracowników.
Treść ćwiczeń: Determinanty zaangażowania. Rola menedżera w kształtowaniu zaangażowania pracowników. Możliwości kształtowania zaangażowania pracowników z uwzględnieniem poziomu zaangażowania.
Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja grupowa, case study
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia dla wykładów (K_W02, K_W08, K_K03), kolokwium zaliczeniowe. Ocena uzależniona jest od liczby uzyskanych punktów.
Warunki zaliczenia dla ćwiczeń (K_U02, K_U04, K_U06, K_U07, K_K03):
zaliczenie obejmuje treści realizowane podczas wykładów oraz ćwiczeń; zagadnienie problemowe - zastosowanie zaprezentowanej wiedzy dotyczącej zaangażowania pracowników, aktywność na zajęciach. Ocena uzależniona jest od jasności omawianych zagadnień, ujęcia i syntezy problemu. Student może uzyskać ocenę: dostateczny – dostateczny plus za prezentację teoretyczną problemu (wiedza odtwórcza), dobry-bardzo dobry – za analizę i rozwiązanie zadania problemowego.
Ocena końcowa: na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z wykładu (50%) i ćwiczeń (50%). Przy czym wyliczana jest ona przy założeniu uzyskania zaliczenia z obu form prowadzenia zajęć.
Literatura podstawowa
Kmiotek K., Zaangażowanie pracowników w miejscu pracy, Oficyna Wydawmnicza Uniwerystetu Rzeszowskiego, 2016.
Rahmadani V.G.,Schaufeli, W.B., Ivanova, T.Y., Osin, E.N., 2019, Basic psychological need satisfaction mediates the relationship between engaging leadership and work engagement: A cross-national study, “Human Resource Development Quarterly”, 30 (4).
Robijn W., Euwema M.C.,Schaufeli W.B., Deprez J., 2020, Leaders, teams and work engagement: a basic needs perspective, “Career Development International”, 25(4).
van Tuin L., Schaufeli W.B., an den Broeck, A., 2021, Engaging leadership: Enhancing work engagement through intrinsic values and need satisfaction, “Human Resource Development Quarterly”, 32 (4).
Bugdol M., Wartości organizacyjne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006
Smythe J., CEO – dyrektor do spraw zaangażowania, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków 2009
Juchnowicz M., Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa 2010
Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012
Smith H.W., To, co najważniejsze, Studio Emka, 2010.
Stankiewicz J., Moczulska M., Wartości jako istotny czynnik warunkujący zaangażowanie pracowników w organizacji niezbędne dla przemian we współczesnych przedsiębiorstwach, w: J. Skalik (red.), Przełamywanie barier wzrostu przedsiębiorstw, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2011
Stankiewicz J., Moczulska M., Wyzwalanie zaangażowania pracowników poprzez rywalizację czy współpracę?, Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego: Wybrane problemy kooperencji w rozwoju współczesnych organizacji, 2012
Literatura uzupełniająca
Borkowska S., Jawor-Joniewicz A. (red.),Kształtowanie zaangażowania pracowników w kontekście zarządzania różnorodnością, IPiSS, 2016
Smith J., Empowerment. Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników, One Press, 2006
Stocki N., Prokopowicz P., Żmuda G., Pełna partycypacja w zarządzaniu. Tajemnice sukcesu największych eksperymentów menedżerskich świata, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków 2008
Zigarmi D., Nimon K., Houson D., Witt D., Diehl D. (2011), A Preliminary Field Test Of An Employee Work Passion Model, „Human Resource Development Quarterly”, Vol. 22, No. 2., 2011
Burkiewicz M., Rola zaangażowania pracowników w strategii zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo PRET, Warszawa 2003
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marta Moczulska (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 15:25)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.