SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Modele biznesu w elektromobilności - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Modele biznesu w elektromobilności
Kod przedmiotu 04.9-WZ-ZarzD-MBwE- 23
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Przemysław Niewiadomski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie znaczenia elektromobilności w kontekście rozwoju innowacyjnych technologii oraz modeli biznesowych. Porównanie ścieżek technologicznych w różnych krajach. Zaprezentowanie modeli biznesu w branży elektromobilności.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

W ramach prowadzonych wykładów: przedstawienie zagadnień: automotive - osobowy,  autobusy, trucki, baterie, infrastruktura, software, inwestycje w Polsce i Europie, łańuchy wartości, znaczenie dla gospodarki, zmiany w automotive, producenci, projekty, startupy. Istota i budowa modeli biznesu. Zaprezentowanie modeli biznesu w branży elektromobilności. Porównanie ścieżek technologicznych w różnych krajach.

W ramach prowadzonych ćwiczeń: Prezentacja modli biznesu. Charakterystyka zmiennych wpływających na modele biznesu. Analiza mocnych i słabych stron modeli biznesu w branży elektromobilności. Analiza porównawcza ścieżek technologicznych w różnych krajach.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, praca w zespołach zadaniowych, referaty, dyskusja, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej - odpowiedź na trzy pytania z zagadnień obowiązujących. Zagadnienia podane zostaną studentom miesiąc przed terminem zaliczenia.

Zaliczenie ćwiczeń: na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z projektu (60%), oceny za ćwiczenia – minimum 2 ćwiczenia (40%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).

Literatura podstawowa

1.      Brzóska J.(2017), Zmiany modelu biznesu przedsiębiorstwa transportowego a dynamika wartości, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, s. Organizacja i Zrządzanie, z. 101, Gliwice.
2.      Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook of Visionaries, Game Changers and Challengers. Strategyzer Series, Wiley.
3.      Drożdż W., Starzyński P., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju elektromobilności w Polsce na tle wybranych krajów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego,  https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=973250, [dostęp: 06.03.2023].

Literatura uzupełniająca

  1. T.,  Schamp E.W  Chaudhary A. (2016), Pojawienie się elektromobilności: Porównanie ścieżek technologicznych we Francji, Niemczech, Chinach i Indiach  Science and Public Policy , tom 43, wydanie 4, ss. 464-475, https://doi.org/10.1093/scipol/scv054, [dostęp: 06.03.2023].
  2. Laurischkat K., Viertelhausen A., Jandt D. ( 2016 ), Business Models for Electric Mobility, Procedia CIRP 47, pp. 483 – 488.
  3. ChinorackyR., Stalmasekova N., Corejova T., (2022), Trends in the Field of Electromobility-From the Perspective of Market Characteristics and Value-Added Services: Literature Review, Energies 2022, 15(17), 6144; https://doi.org/10.3390/en15176144, [dostęp: 06.03.2023].
  4. Niewiadomski P. (2020). Model biznesu a dojrzałość wytwórców sektora maszyn rolniczych - badanie rozstrzygające. , (179), 27-41. https://doi.org/10.33119/SIP.2020.179.2

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Wysocki (ostatnia modyfikacja: 23-05-2023 07:45)