SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kompetencje mendedżerskie w zarządzaniu relacjami biznes to biznes - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kompetencje mendedżerskie w zarządzaniu relacjami biznes to biznes
Kod przedmiotu 04.9-WZ-ZarzD-KMwZRb- 23
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Wiesław Danielak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest poznanie istoty i znaczenia kompetencji menedżerskich w zarządzaniu relacjami biznes to biznes w elektromobilności. Ukazanie teoretyczno-empirycznych zagadnień związanych z ich rozwojem i doskonaleniem. Przedstawienie ról i umiejętności menedżerskich z perspektywy szczebli zarządzania i zakresów kompetencji. Ponadto zasad, modeli i uwarunkowań zarządzanie relacjami z dostawcami i odbiorcami oraz kształtowania kapitału relacyjnego przedsiębiorstwa.

Wymagania wstępne

Podstawy zarządzania.

Zakres tematyczny

W ramach prowadzonych wykładów: Role i umiejętności menedżerskie. Istota, rodzaje kompetencji i czynniki je kształtujące. Szczeble zarządzania i zakresy kompetencji menedżerskich. Wpływ kompetencji pracowników i kompetencji menedżerskich na podejmowanie decyzji. Czynniki kreujące kompetencję relacyjną we współpracy międzyorganizacyjnej. Wpływ interesariuszy na działalność przedsiębiorstwa. Istota relacji i zarządzania relacjami z dostawcami i odbiorcami oraz pracownikami. Kompetencje i zdolności relacyjne, strategie relacyjne, kapitał relacyjny i czynniki go kształtujące. Wskaźniki ilościowe i jakościowe pomiaru wartości z relacji. Wykorzystanie kapitału intelektualnego do uzyskiwania wartości z partnerskich relacji.

W ramach prowadzonych ćwiczeń: Charakterystyka ról i umiejętności oraz kompetencji menedżerskich w odniesieniu do czynników je kształtujących. Analiza zakresów kompetencji menedżerskich na poszczególnych szczeblach zarządzania. Korelacje pomiędzy kompetencjami relacyjnymi menedżera, a ich wpływem na uzyskiwane rezultaty. Identyfikacja i analiza celów i oczekiwań interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. Analiza etapów rozwoju relacji. Uwarunkowania zarządzania relacjami, jakości i wartości relacji, kompetencji i zdolności relacyjnych, strategii relacyjnych, kapitału relacyjnego. Dobór odpowiednich wskaźników do pomiaru wartości ze współpracy relacyjnej. Wykorzystanie składowych kapitału intelektualnego (kapitał ludzki, kapitał relacyjny, kapitał strukturalny) do tworzenia wartość dla interesariuszy. Uzyskiwanie wartości z partnerskich relacji i kapitału relacyjnego.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, symulacja, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektów, prezentacja, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej - odpowiedź na trzy pytania z zagadnień obowiązujących. Zagadnienia podane zostaną studentom miesiąc przed terminem zaliczenia.

Zaliczenie ćwiczeń: na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z projektu (60%), oceny za ćwiczenia – minimum 2 ćwiczenia (40%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).

Literatura podstawowa

  1. Danielak W. (2012), Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
  2. Filipowicz G (2019), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
  3. McCloskey M.W. (2014), Learning Leadership in a Changing World. Virtue and Effective Leadership in the 21st Century, Palgrave Macmillan.
  4. Oleksyn T. (2006), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  5. Tate W. (1995), Developing Managerial Competence: A Critical Guide to Methods and Materials, Gower.

Literatura uzupełniająca

  1. Bilro R.G., Loureiro S.M.C., Souto P. (2023), A systematic review of customer behavior in business-to-business markets and agenda for future research, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 38 No. 13, pp. 122-142. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2022-0313.
  2. Danielak, W. (2016), Zdolności relacyjne w kształtowaniu dynamicznych zdolności przedsiębiorstwa, „Management Sciences” Vol. 29, No. 4.
  3. Drożdż W., Rozwój elektromobilności w Polsce, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=896269, [dostęp: 06.03.2023].
  4. Gadde L.E., Håkansson H. (2023), Network dynamics and action space, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 38 No. 13, pp. 166-179. https://doi.org/10.1108/JBIM-10-2022-0454.
  5. Koszowska, N., Rokicki, T. (2021). Rozwój elektromobilności w Polsce z wykorzystaniem elektrycznego transportu drogowego. Ekonomika I Organizacja Logistyki6(3), 33–40. https://doi.org/10.22630/EIOL.2021.6.3.20Sulimowska-Formowicz, M. (2018), Kompetencja relacyjna jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa we współpracy międzyorganizacyjnej, Difin, Warszawa.
  6. Piwoni-Krzeszowska E. (2014), Zarządzanie wartością relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami – aspekt procesu tworzenia wartości, „Nauki o Zarządzaniu”, nr 1 (18).
  7. Raport 2021 Elektromobilność w Polsce, https://electromobility-in-poland-investments-trends-employment-report-2021.pdf, [dostęp: 06.03.2023].

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Wysocki (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 06:30)