SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wykład monograficzny w dyscyplinie nauki o sztuce |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMED-2-WykMonDyscNoSzt-S23 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku. Zdobycie specjalistycznej wiedzy w zakresie wielu aspektów polskiej kultury muzycznej w XX i XXI wieku.
Zaliczenie przedmiotu w 1. semestrze.
Wybrane na dany semestr zagadnienia z zakresu muzyki XX i XXI według decyzji prowadzącego przedmiot, dostosowane do poziomu wiedzy i zainteresowań grupy.
Przykładowe zagadnienia w porządku chronologicznym:
Co to jest tonalność? Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).
Muzyka na ziemiach polskich pod zaborami - na przełomie XIX i XX wieku aż do 1918: ogólna sytuacja społeczno-polityczna, główne partie i stronnictwa, patriotyczne i społeczno-polityczne zaangażowanie artystów- muzyków (Ignacy J. Paderewski, Feliks Nowowiejski) . Najwybitniejsi twórcy i wykonawcy tego okresu.
Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel).
Okres II Rzeczypospolitej - twórczość i działalność pedagogiczna, publicystyczna oraz społeczna Karola Szymanowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Ludomira Różyckiego. Wielcy wirtuozi tego okresu (Artur Rubinstein, Ignacy J.Paderewski, Paweł Kochański, Grzegorz Fitelberg, Józef Hofman)
Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (grupa sześciu, Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Szostakowicz, Hindemith, Bacewicz i in.).
Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)
Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern).
Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.
Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono).
II wojna światowa: Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Władysław Szpilman - twórczość, działania dla Ruchu Oporu
Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.
Polska muzyka po 1945: w kraju i na emigracji (Lutosławski - klasyk muzyki polskiej XX wieku, Roman Palester i Andrzej Panufnik - problem "muzyki źle obecnej", Krzysztof Penderecki. Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar - od sonoryzmu i awangardy do "Nowego Romantyzmu" , Grupa 49 - początki "Warszawskiej Jesieni")
Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .
Muzyka amerykańska XX wieku (Cowell, Ives, Cage, Feldman, Crumb i in.).
Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.
Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).
Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).
Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail).
Z prądem czy pod prąd? Muzyka elektroniczna (Schaeffer, Stockhausen, Rudnik, Kotoński, IRCAM, Boulez, Chołoniewski, Zielińska i in.).
Czy wszystko jest względne? Postmodernizm, i co dalej? (współczesna twórczość kompozytorów polskich i zagranicznych, wybrane sylwetki i utwory)
Polska muzyka na przełomie XX/XXI wieku
Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.
Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.
Analiza wybranych partytur, przygotowanie własnych próbek kompozytorskich, omówienie ich w trakcie zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia: min. 70% obecności na wykładzie, przygotowanie wymaganych prac, zaliczenie testu semestralnego (min. 51% poprawnych odpowiedzi).
B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987
C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010
T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981
W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009
B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków, 1976
K. Baculewski, Historia muzyki polskiej, t. VIII – Współczesność, cz. 1: 1939-1974, Warszawa 1996.
I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996
M. Szoka, George Crumb, Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2011
J. Luty, John Cage. Filozofia muzycznego przypadku, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011
D. Cichy (red.), seria: Nowa muzyka amerykańska, Nowa muzyka brytyjska, Nowa muzyka niemiecka, Korporacja Ha!art, Kraków, 2010
Zakres tematyczny przedmiotu w kolejnych semestrach może zostać odpowiednio zawężony lub rozszerzony w ramach wymienionych zagadnień zależnie od decyzji prowadzącego oraz zainteresowań studentów w grupie.
Zmodyfikowane przez dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 11:39)