SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne metody improwizacji i organizacji materiału muzycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne metody improwizacji i organizacji materiału muzycznego
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMED-1-WspółMetImOrgMatMuz-S23
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Majewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1]szczegółowa analiza wszystkich elementów muzycznej ekspresji, ich emocjonalnego nasycenia i zastosowania do budowania napięć i prowadzenia narracji [2] poznanie i praktykowanie różnych form pracy z materiałem muzycznym wykorzystującym improwizację: improwizacja kolektywna, improwizacja dyrygowana za pomocą systemu znaków, interpretacja partytur graficznych, improwizacja jako element szeroko rozumianej stylistyki jazzowej

Wymagania wstępne

Przyjęcie na 1 rok studiów na kierunku Jazz i muzyka estradowa zgodnie z wymogami rekrutacji.

Zakres tematyczny

Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:

- wykonawstwa solowego

- wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej oraz współpracy w ramach sekcji rytmicznej

- wykonawstwa solowego w większych zespołach instrumentalnych oraz o niestandardowym składzie (np. pozbawionym klasycznej sekcji rytmicznej)

- kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego

- zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla szeroko rozumianego stylu jazzowego i innych współczesnych nurtów 

- brzmienia, współbrzmienia, dynamiki, artykulacji, frazowania, rytmu, koloru, harmonii, melodyki, gęstości, faktury, rejestru, środków wykonawczych takich jak wibrato i glissanda, warunków akustycznych, wzajemnego słuchania, realizacji formy i jej kształtowania, ewolucyjności i narracyjności muzycznej wypowiedzi.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w zespole instrumentalno-wokalnym, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach

Literatura podstawowa

Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974

Russell George, Lydian Chromatic Concept of Tonal Organisation Volume One: The Art and Science of Tonal Gravity, Concept Publishing Company, Brookline, Massachusetts, 2001

Yusef A. Lateef, Repository of Scales and Melodic Patterns, Fana Music, Amherst, Massachusetts, 1981

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 23-05-2023 20:43)