SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Aplikacje WWW - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Aplikacje WWW
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiEP-AW-S23
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Andrzej Majczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie architektury aplikacji internetowych, metod implementacji podstawowych składników architektury WWW, praktyczne poznanie podstawowych technologii implementacji interfejsu użytkownika: HTML, CSS i JavaScript oraz praktyczne poznanie systemów zarządzania treścią CMS.

Wymagania wstępne

Znajomość tematów z przedmiotów: Programowanie komputerów, Sieci komputerowe.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Architektura aplikacji internetowych. Podstawowe technologie implementacji interfejsu użytkownika: język HTML – struktura treści w sieci WWW, CSS – kod używany do opisu stylu dokumentu, JavaScript – język skryptowy ogólnego przeznaczenia.

  2. Protokół do przesyłania zasobów sieciowych HTTP. Apache jako przykład serwera HTTP.

  3. Interfejsy API sieci Web przeznaczone do budowy aplikacji internetowych.

  4. Technologia internetowa dla programistów. Dokumentacja dla twórców stron internetowych.

  5. Systemy zarządzania treścią CMS, oprogramowanie pozwalające na łatwe utworzenie, prowadzenie, aktualizację i rozbudowę serwisu WWW.

Laboratorium

  1. Środowisko programistyczne aplikacji WWW, instalacja oprogramowania i praca w zintegrowanym środowisku programistycznym.

  2. Przykłady wykorzystania technologii implementacji interfejsu użytkownika: HTML, CSS i JavaScript.

  3. Wykorzystanie interfejsów API sieci Web do budowy aplikacji internetowych.

  4. Praktyczne wykorzystanie wybranego systemu zarządzania treścią CMS.

Metody kształcenia

Tradycyjny wykład w postaci pokazu lub prezentacji.

Ćwiczenia laboratoryjne realizowane w formie samodzielnej pracy przy komputerze, gdzie każdy temat jest realizowany wg schematu:

  • wprowadzenie do tematu przez prowadzącego ilustrowane przykładami,

  • zadania studenci wykonują samodzielnie na zajęciach,

  • dodatkowo student otrzymuje zadanie do wykonania z określeniem terminu wykonania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie ponad 50% punktów z testu końcowego składającego się z wybranych pytań omawianych wcześniej na wykładach.

Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie ponad 50% punktów ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych do realizacji, przygotowania studentów do zajęć oraz ich aktywności w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.

Ocena końcowa przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Laura Lemay, Rafe Colburn, Jennifer Kyrnin, HTML, CSS i JavaScript dla każdego, Wydanie VII, Helion 2017

  2. Jennifer Niederst Robbins, Projektowanie stron internetowych. Przewodnik dla początkujących webmasterow po HTML5 CSS3 i grafice, Wydanie V, Helion 2020

Literatura uzupełniająca

  1. Adam D. Scott, Wszechstronny JavaScript. Technologie: GraphQL, React, React Native i Electron, Helion 2020

  2. Resources for Developers, by Developers [@] https://developer.mozilla.org/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Synówka (ostatnia modyfikacja: 29-04-2024 21:47)