SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia sztuki i kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia sztuki i kultury
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-HSiK-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy- Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami i strategiami działań projektowych i planistycznych umożliwiających kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska  życia.

 

w zakresie umiejętności- Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania logicznej analizy uwarunkowań i zagrożeń środowiskowych oraz przedstawiania jej w czytelnej formie graficznej.

 

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych-  Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zapoznania się z uwarunkowaniami jakości życia oraz uwrażliwienie na potrzeby społeczne i kulturowe oraz odczucie bezpieczeństwa.

Wymagania wstępne

formalne- brak

 

nieformalne- Podstawowa wiedza ogólna z zakresu socjologii psychologii

Zakres tematyczny

Ćwiczenia- Architektura w perspektywie antropologicznej (cechy ludzkiej natury; kultura zachowań przestrzennych człowieka). Terytorium, przestrzeń organiczna, formalne i nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich, przestrzeń osobista człowieka. Przestrzeń półpubliczna i półprywatna oraz społeczna, aranżacje przestrzeni w relacjach społecznych, gradacja prywatności, przestrzenne atrybuty władzy. Ewolucja relacji przestrzeni prywatnej i społecznej. Kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego. Mentalność mieszkańców (relacje miasto–wieś), struktura społeczna a struktury przestrzenne. Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i dostępności przestrzeni. Wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej. Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu, przestrzenna dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta. Ergonomiczne, proksemiczne i architektoniczne metody analizy, mapowanie behawioralne. Procesy top-down i bottom -up w rehabilitacji przestrzeni. Miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie). Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
Wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); Identyfikacja miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; Obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz ich interpretacja –mapy behawioralne; Analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej na podstawie badań. Propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego. Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń. Inkluzja przestrzenna-

Metody kształcenia

metody podające- Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

test zaliczeniowy, obecność na zajęciach , w trakcie seminariów całego kursu oceniane są wartość merytoryczna wypowiedzi w dyskusjach dydaktycznych, umiejętność analizowania dzieła sztuki i architektonicznego, zaangażowanie w dyskusje. Na tej podstawie wystawiana jest ocena podsumowująca.

Literatura podstawowa

1. Ustawa o cenach z dnia 5 lipca 2001 r. Dz.U.nr 97, poz. 1050,wprowadzająca z dniem 12 grudnia 2001 r. zmiany w obowiązujących przepisach w sprawie kosztorysowania budowlanego.

2.Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dziennik Ustaw nr 19, poz. 117).

3.Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz.U.2004 nr 130, poz. 1389).

Literatura uzupełniająca

-

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 01-06-2023 09:37)