SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język niemiecki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język niemiecki
Kod przedmiotu 06.4-WI-BUDP-JN-S19
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Budownictwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Danuta Chlebicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Główne cele to:
- rozwijanie umiejętności działania na płaszczyźnie komunikacyjnej i interpersonalnej;
- uwrażliwienie na relacje pomiędzy własną kulturą a obcymi kręgami kulturowymi;
- przygotowanie do podejmowania działań zarówno w sytuacjach związanych z ogólnie rozumianym życiem zawodowym jak i w konkretnej specjalności;
- rozwijanie umiejętności kształcenia ustawicznego i samokształcenia.

- uzyskanie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego 

Wymagania wstępne

Formalne: Warunkiem kontynuowania nauki języka w semestrze V jest uzyskanie zaliczenia z oceną w semestrze IV.

Nieformalne: Studenci rozpoczynający naukę języka niemieckiego w V semestrze posiadają znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+ według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny obejmuje następujące zagadnienia:

- nauka i studia w krajach niemieckojęzycznych (strony internetowe uczelni; korespondencja formalna i nieformalna: notatka, e-mail, życiorys, list motywacyjny)

- planowanie i przebieg kariery zawodowej (informacje o zawodach i związanych z nimi kwalifikacjach, umiejętnościach i cechach osobowości, ogłoszenia dotyczące pracy, możliwości zatrudnienia)

- narzędzia i sprzęt używany w pracy, instrukcje obsługi

- terminologia naukowa

- materiały, ich właściwości i zastosowanie

- lektura tekstów specjalistycznych

Struktury gramatyczne nauczane są w połączeniu z funkcjami językowymi w zależności od poziomu grupy, tematyki oraz specyfiki języka niemieckiego.

Metody kształcenia

Interakcyjno-sekwencyjna metoda nauczania języka niemieckiego z podejściem komunikacyjnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą do zaliczenia zajęć ćwiczeniowych jest obecność na wszystkich zajęciach, systematyczne przygotowywanie się do każdych zajęć oraz zaliczenie wszystkich cząstkowych kolokwiów sprawdzających (ustnych i pisemnych) w semestrze.

Ocena końcowa: Egzamin ustny i pisemny na koniec semestru, sprawdzający kompetencje dla poziomu B2 ESOKJ.

Literatura podstawowa

1. E.Targosz, Angst vor Fachtexten? - Das kann doch leichter sein!, Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Politechniki Krakowskiej, Kraków 2005

2. E. Matuszak, A. Tomaszczyk, Deutsch für Profis, branża budowlana, Wydawnictwo LektorKlett, Poznań 2013

3. B. Kujawa, Mit Beruf auf Deutsch, profil budowlany, Nowa Era, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca

  1. G. Werner, Grammatiktraining Deutsch, Langenscheidt KG, Berlin und München, 2001
  2. H. Dreyer, R. Schmitt, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Verlag für Deutsch, München 1995
  3. W. K. Killer, Polsko-Angielsko-Niemiecki Ilustrowany Słownik Budowlany, Wydawnictwo "Arkady" Sp. z o.o., Warszawa 2007
  4. J. Z. Koch, Słownik naukowo-techniczny niemiecko-polski, polsko-niemiecki, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1984
  5. J. Pheby, W. Scholze, Słownik obrazkowy niemiecko-angielski, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Wydawnictwo Philip Wilson, Warszawa 1996
  6. Abenteuer Technik, Ravensburger Buchverlag, Ravensburg 2010 
  7. Zespół autorów: K. Łuniewska, M. Piotrowska, J. Rozwalka, U. Szczepańska, U. Tworek, Z. Wąsik, M. Zagórna, einFach gut. Profil 2. Kommunikation in Technik und Industrie, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1999
  8. www.goethe.de; www.dw.de

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Artur Juszczyk (ostatnia modyfikacja: 12-05-2023 22:43)