The aim of the course is to introduce students to the issue of triggering/enhancing employee creativity in organisations
Wymagania wstępne
-
Zakres tematyczny
Content of lectures:
Creativity - creativity - innovation. Creativity and organisational functioning. Knowledge management and employee creativity. Organisational learning and its importance for creativity. Determinants of employee creativity. Barriers to creativity.
Content of class:
Characteristics of a creative person. Possibilities/methods/techniques for shaping employee creativity. Creativity of employees in an organisation. The role of the manager in triggering employee creativity
Exercises - group work, group discussion, workshop assignments
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Credit requirements for exercises:
completion of scored tasks (max. number of points per task is 3pct),credit test covering the content of the lectures and exercises - open (problem-based) questions. The final grade depends on the number of points obtained from the colloquium and assignments.
Credit requirements for lectures: written exam. The grade depends on the number of points obtained, the minium needed to pass is 50%.
The course grade consists of the grade from exercises (50%) and lecture (50%). A prerequisite for passing the course is positive grades from both forms of classes.
Literatura podstawowa
Ozenc K., Hagan M., Rituals for Work: 50 Ways to Create Engagement, Shared Purpose, and a Culture That Can Adapt to Change, Wiley, 2019.
Drucker P.F., 2002, The discipline of innovation. 1985, “Harvard Business Review”, Vol. 80 (8)
West M., Developing Creativity in Organisations, John Wiley & Sons, 2001.
Proctor T.,Creative Problem Solving for Managers, Routledge, 1999.
Jasińska J., Bazydło-Egier D., Wodzińska-JabońskaJ., Kreatywność w zarządzaniu. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukoe Sophia, Katowice, 2017.
Brzeziński M., Organizacja kreatywna, Warszawa 2009.
Fazlagić J., Kreatywni w biznesie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015.
Robinson K., Oblicza umysłu. Ucząc Się Kreatywności, Element, Kraków 2010.
Stankiewicz J., Moczulska M., Kształtowanie innowacyjności pracowników w organizacji sieciowej, „Uwarunkowania przedsiębiorczości - różnorodność i zmienność”, PWSZ, Tarnobrzeg 2008.
Stankiewicz J., Moczulska M., Od zarządzania wiedzą do wzbudzania innowacyjności członków organizacji, w: J.Stankiewicz (red.) Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem, cz. 1, Zielona Góra 2002.
Stankiewicz J., Możliwości wyzwalania i intensyfikowania zachowań twórczych pracowników, ”Management”vol.3, nr 2, Zielona Góra 1999
Literatura uzupełniająca
da Costa, S, Páez, D., Sánchez, F, Garaigordobil, M., Gondim, S., 2015, Personal factors of creativity: A second order meta-analysis “Revista de Psicologia del Trabajo y de Las Organizaciones”, Vol. 31, Issue 3Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Warszawa 2000
Sikorski Cz., Ludzie nowej organizacji, Łódź 1998
Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2012
Zarządzanie kreatywnością w organizacji, Harvard Business Essencial, Warszawa 2005/2018
Morgan G., Imagines of organization, SAGE Publications Inc, 2006.
Kuśpit M., Tychmanowicz A., Zdybel J. (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność : wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015
Kozieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Edu-Libri, 2019
Sokół A., Zarządzanie twórczością w organizacji - koncepcja, metody i narzędzia, CeDeWu, 2015
Garbarski L., Kreatywność w biznesie. Czego możemy się nauczyć od artystów? , Poltext, 2021
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marta Moczulska (ostatnia modyfikacja: 28-05-2023 17:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.