SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki
Kod przedmiotu 05.9-WK-MATD-KWNM-S18
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aleksandra Arkit
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania komputerów w  realizacji procesu dydaktycznego na lekcjach matematyki na podstawowym i ponadpodstawowym poziomie edukacyjnym.

Wymagania wstępne

Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Zakres tematyczny

1. Obecność technologii informacyjno-komunikacyjnych w dydaktyce matematyki.

2. Myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów matematycznych.

3. Algorytmika i modelowanie matematyczne w nauczaniu matematyki.

4. Aspekty uprawiania matematyki.

5. Przegląd i zastosowania edukacyjnych programów matematycznych w procesie dydaktycznym.

6. Elementy programowania - tworzenie materiałów dydaktycznych z ukierunkowaniem na zastosowanie matematyki.

7. Programy wspomagające pracę nauczyciela: alternatywna - wirtualna -  komunikacja z uczniami, efektywne wykorzystanie dziennika elektronicznego, utrwalanie i sprawdzanie wiedzy uczniów, ocena jakości procesu dydaktycznego.

Metody kształcenia

Na zajęciach zostaną wykorzystane przede wszystkim metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody praktyczne - głównie ćwiczenia laboratoryjne w pracowni matematycznej z wykorzystaniem programów komputerowych uczących i programów narzędziowych, ułatwiające tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych z zakresu podstawy programowej dla szkół podstawowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne tworzenie portfolio studenta dotyczącego udziału w zajęciach. Ocenie podlega bieżące monitorowanie portfolio, jego przeglądy z elementami oceny koleżeńskiej, kompletność materiałów w odniesieniu do analizowanych zagadnień podstawy programowej w szkole podstawowej z zakresu algebry, geometrii płaskiej, geometrii przestrzennej, statystyki i rachunku prawdopodobieństwa, zawarcie refleksji wynikających z doświadczeń, organizacja i spójność materiałów.

Literatura podstawowa

  1.   Baron-Polańczyk E. (red.), Komputerowe wspomaganie dydaktyki, Oficyna Wydawnicza UZ 2009
  2.   Baron-Polańczyk E. (red.), Projektowanie w komputerowym wspomaganiu procesu dydaktycznego, Oficyna Wydawnicza UZ 2011  
  3.   Edukacyjna wartość dodana: http://ewd.edu.pl/materialy-do-pobrania/   
  4.    Pietrasik-Kulińska K., Szuba D. Stańdo J., Refleksyjne korzystanie z zasobów cyfrowych w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i w szkole ponadpodstawowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017
  5.    Pitler H., Hubbell E. R., Kuhn M., Malenoski K., Using technology with Classroom Instruction that Works, Alexandria  Virginia USA 2007
  6.    Pyzara A., (2017), Algorytmizacja jako aktywność i umiejętność matematyczna, rozprawa doktorska, UP KEN, Kraków
  7.    Rybak A., Multimedialne wspomaganie kształcenia matematycznego, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016
  8.    Stańdo J., Spławska-Murmyło M., Rozwój myślenia komputacyjnego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017
  9.    Stańdo J., Spławska-Murmyło M., Rozwój myślenia komputacyjnego w szkołe ponadpodstawowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Pozycje książkowe, artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu - wybór adekwatny do tematyki zajęć
  2. Podręczniki matematyki do szkoły podstawowej - wybór

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 07-09-2023 05:49)