Poznanie teoretyczne i praktyczne nowoczesnych języków programowania obiektowego Java i Python. Zapoznanie ze środowiskiem programistycznym Eclipse i SAGE oraz poznanie jego najważniejszych funkcjonalności. Przedstawienie wybranych zastosowań obiektowych języków programowania.
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość programowania.
Zakres tematyczny
Wykład
Wprowadzenie do obiektowego języka programowania: Python, Java.
Wprowadzenie do platformy programistycznej Eclipse.
Wprowadzenie do programowania w środowisku SAGE.
Koncepcje programowania obiektowego i języki programowania.
Deklaracja klasy, tworzenie obiektów, przekazywanie parametrów do metod, dziedziczenie.
Programowanie zdarzeniowe i obsługa wyjątków.
Złożone struktury w programowaniu obiektowym - kolekcje i listy.
Klasy abstrakcyjne, statyczne, anonimowe, zamknięte i interfejsy.
Wstęp do wzorców projektowych.
Operacje plikowe oraz odczytanie konfiguracji/zasobów komputera.
Operacje graficzne i API.
Programowanie obiektowe i operacje bazodanowe.
Własności i znaczenie maszyny wirtualnej.
Laboratorium
Wprowadzenie do środowiska Eclipse.
Wprowadzenie do środowiska SAGE.
Pisanie i uruchamianie prostych programów.
Deklaracja klas, tworzenie obiektów oraz wywołania metod na rzecz utworzonych obiektów.
Obsługa zdarzeń oraz wyjątków.
Implementacja własności, testowanie programów.
Definiowanie różnych typów klas i interfejsów.
Użycie bibliotek dedykowanych.
Implementacja podstawowych operacji plikowych.
Odczytywanie konfiguracji/zasobów komputera.
Implementacja wybranych operacji graficznych.
Implementacja wybranych operacji bazodanowych.
Użycie danych i bibliotek kryptograficznych oraz analiz statystycznych.
Metody kształcenia
Wykład: wykład konwencjonalny.
Laboratorium: samodzielna praca przy komputerze. Przerabiany materiał według opracowanych instrukcji, które każdy student dostaje na początku zajęć. Dyskusje prowadzące do pogłębienia wiedzy i lepszego zrozumienia przerabianego materiału.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (40%) i ocena z egzaminu (60%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z laboratorium i z egzaminu.
Literatura podstawowa
Beazley D.M., Programowanie: Pyton, RM, 2002.
Cay, S. Horstman, Java 2. Techniki zaawansowane, Helion, 2005.
Dai N., Mandel L., Ryman A., Eclipse Web Tools Platform. Tworzenie aplikacji WWW w języku Java, Helion 2008.
Lutz M., Ascher D., Python. Wprowadzenie, Helion, 2002.
Navlani A., Fandango A., Idris I., Python i praca z danymi. Przetwarzanie, analiza, modelowanie i wizualizacja. Wydanie III, Helion 2022.
Literatura uzupełniająca
Fehily C., Po prostu Python, Chris Fehily, Helion 2002.
Jaworski M., Tarek Z., Profesjonalne programowanie w Pythonie. Poznaj najlepsze praktyki kodowania i zaawansowane koncepcje programowania, Helion 2022.
Olson S. D., Ajax on JAVA, Helion 2008.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Ewa Sylwestrzak-Maślanka (ostatnia modyfikacja: 02-04-2024 10:23)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.